Ticket to KLJ

Ticket to KLJ

Speluitleg

Doel van het spel

Reis als eerste naar de eindbestemming op een zelfgemaakte spoorkaart door treintjes (wagons) en verbindingen te verzamelen. Onderweg verzamel je punten door creatieve opdrachten, slimme strategie en snelheid.

Voorbereiding

  • Verdeel de leden in 2 tot 4 groepen.
  • Maak ingezoomde foto’s van herkenbare locaties voor het zoekspel.
  • Zorg voor een spelbord (grote kaart met treinsporen, zie bijlage), fluohesjes, en materiaal voor stress-opdrachten.

Spelverloop

Hoe kan je wagons verzamelen?

  • Door stress-opdrachten (op vaste tijdstippen).
    • Geslaagd? → 3 wagons.
    • Niet geslaagd? → Geen wagons.
  • Door locaties waar een wagon ligt te vinden aan de hand van raadsels, foto’s of hints. Daar aangekomen maken ze een groepsfoto → terug naar centraal punt = 1 wagon.

Stress-opdrachten 

(Telkens een foto/video doorsturen in groepschat, hier moeten minstens 2 personen van de groep opstaan)

  • 00:00 Schrijf een stakingsspeech van minstens 15 regels
  • 00:10 2 Groepsleden doen een adje in handstand
  • 00:17 Verzamel 10 verschillende kleuren schoenveters
  • 00:28 Foto met 3 onbekenden in KLJ-sjaaltje
  • 00:31 Foto van nummerplaat met letters KLJ (1 afwijking toegestaan)
  • 00:42 Haal ergens een ei
  • 00:50 Foto's van 5 verschillende honden
  • 01:02 Schoenmaten van onbekenden die exact optellen tot 200
  • 01:16 Zoek 5 voorwerpen met de letter W
  • 01:23 Verzamel 2 pannen
  • 01:27 Beeld 5 verkeersborden uit
  • 01:42 Laat 5 onbekenden het refrein van het KLJ-lied zingen
  • 01:58 Maak een menselijke piramide voor de kerk
  • 02:05 Teken een KLJ-logo van 2x2m met krijt
  • 02:15 Maak een zin van minstens 10 woorden aan de hand van straatnamen (je mag sommige leters of delen van de naam bedekken)
  • 02:30 EINDE SPEL

Speciallekes-winkel

Zit je vast met je treinspoor? Dan kun je een brug (zo kan je bij een kruising over een ander team bouwen en je eigen route verderzetten), een 90°-bocht (zo kan je een rechte hoek maken als je spoor rechtdoor dood loopt) of een station (zo kan je een halte bouwen bij een plaats op de kaart waardoor je op het einde extra punten krijgt) bouwen.

  • Brug: Neem een foto van een brug (telkens een nieuwe per keer dat ze hiervoor kiezen)
  • 90-graden bocht: 2 minuten muurzitten met minstens 2 groepsgenoten
  • Station: er staat achter het hoekje een voorbeeldgebouwtje in lego, 1 persoon moet dit op een andere plaats nabouwen, mag wel zoveel als die wilt gaan kijken

Boycot-winkel 

Wil je een ander team saboteren? Dan kan je 4 wagonkaartjes betalen om een pechkaartje te trekken. Dit nadeel mag je uitdelen aan een ander team.

  • Kapotte bovenleiding: groep is 5 minuten uitgeschakeld
  • 1 wagon ontspoord: voorste wagon op het bord wordt weggehaald
  • 2 wagons ontsporen: voorste 2 wagons worden op het bord weggehaald
  • 1 station brandt af: het laatst gezette station wordt op het bord weggehaald
  • Vertraging door staking: groep is 3 minuten uitgeschakeld
  • Machinist heeft zich overslapen: groep mag 10 minuten niet bouwen, wel opdrachten uitvoeren

Puntentelling

  • Per station: zeldzame stations (bv. cinema, fuifzaal) 2 punten, veelvoorkomende stations (bv. bakker, restaurants, KLJ-lokalen, apothekers, parken...) 1 punt, zeer zeldzaam station (bv. tractorwinkel) 4 punten
  • Per wagon: 1 punt
  • Eerst aangekomen aan eindstation: 5 punten

Praktische tips voor de leiding

  • Gebruik een groepschat waar alle foto's/video's van opdrachten kunnen worden ingediend.
  • Er moeten telkens 2 mensen van de groep op de foto/het filmpje van de uitgevoerde opdracht staan
  • Aangeraden 3 leiding: 1 leiding bij het geven van stress-opdrachten, 1 leiding bij het spelbord en 1 leiding die de uitgevoerde opdrachten controleert en de wagons uitdeelt.
  • Controleer de tijdsregels heel precies! Te laat betekent geen wagon!
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
35 jaar
Duur
150 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Terrein
Intensiteit
zwaar