Een huis vol energie

Een huis vol energie

Speluitleg

Een spel voor speelclubbers en rakwi’s over energie in je huis. En over hoe het is als je moet leven met té weinig energie.

Verloop van het spel
Het spel duurt ongeveer 2 uur. Je kunt het natuurlijk ook korter of langer spelen. Verdeel je speelclubbers of rakwi’s in groepjes van een vijftal personen. Er zijn verschillende opdrachten die iets met energie te maken hebben. Ieder groepje voert apart de opdrachten uit. Slaagt een groepje in de opdracht, dan krijgt het twee energiepunten. Slaagt het niet, dan gebeurt er niets. Om het half uur worden de opdrachten even stilgelegd. De groepjes krijgen dan een 'energiehuis' voorgeschoteld en een situatie. Elk groepje moet kijken of het voldoende energiepunten heeft om alle aparaten te doen draaien die vermeld worden in de gegeven situatie. Als ze te weinig energiepunten hebben, zullen ze moeten kiezen welke apparaten ze wel en niet gebruiken.


Dit zijn vier mogelijke situaties. Je kunt er natuurlijk nog zelf enkele leuke bij verzinnen.

  1. Wat een superleuke namiddag bij de Chiro! Je komt gelukkig maar vuil thuis. Je papa stopt meten jouw broek en trui in de wasmachine. Je droogt je haren met de haardroger terwijl de radio jouw lievelingsliedje speelt. Heb je voldoende energie?
  2. Hipperdehip! ’s Avonds eten we frietjes! Terwijl papa de frietjes bakt, is de kip in de oven bijna klaar. Jij stofzuigt nog snel de woonkamer. Heb je voldoende energie?
  3. ’s Avonds is het buiten héél koud. Het vriest bijna 5 graden onder nul. In het hele huis staat de elektrische verwarming op. Jij kijkt televisie terwijl jouw zusje op de computer nog een spelletje speelt. Mama gebruikt de waterkoker om snel een kopje thee te maken. Heb je voldoende energie?
  4. Het is vandaag baddag. De boiler zorgt voor lekker warm water! Mama rust uit van een lange werkdag en kijkt naar haar lievelingsprogramma. Papa, die een beetje later thuiskomt, warmt zijn eten op in de microgolf. Heb je voldoende energie?

Opdrachten
Bedenk er zelf ook nog enkele. Het is het leukste als ze (van dichtbij of veraf) iets met energie te maken hebben.

Gaslek
De spelers staan tegen een muur. Vier meter verder trek je een krijtstreep. De spelers krijgen elk 3 ballonnen, blazen die op en laten ze wegschieten. Als 1/3 van de ballonnen over de krijtstreep vliegt, is de opdracht geslaagd.
(Materiaal: krijt en ballonnen)

Kleine elektriciteitspalen
Elke ploeg duidt iemand aan die hun gids zal worden. De andere spelers blinddoeken zich. De geblinddoekten staan aan één kant van het terrein, de gidsen aan de andere kant. Op het terrein staan elektriciteitspalen (kegels). Als een geblinddoekte speler tegen een elektriciteitspaal botst, moet hij of zij terug naar af. Raakt iedereen binnen de tien minuten aan de andere kant?
(Materiaal: blinddoeken en kegels)

Grote elektriciteitspaal
Ga met de hele groep een veertigtal meter van een bestaande elektriciteitspaal staan. Iedereen probeert om beurten met een tennisbal de paal te raken. Als 2/3 van de spelers de paal kan raken, is de opdracht geslaagd.
(Materiaal: (tennis)bal)

Licht uit
Alle spelers blinddoeken zich. Ze krijgen 3 voorwerpen die ze op de tast moeten herkennen. Als 2/3 van de voorwerpen juist geraden werden, is de opdracht geslaagd. Iedereen speelt individueel!
(Materiaal: voor elke speler 3 willekeurige voorwerpen die iets te maken hebben met energie (elektriciteitstoestellen, lampjes, batterijen, elektriciteitskabel, oude stopcontacten, schroevendraaier,…) en blinddoeken)

Batterijenquiz
In deze opdracht zijn er drie taken. Eén ploegje zoekt, een ander ploegje quizt, het derde krijgt de opdracht om een fles met water te vullen.
Op het terrein zijn batterijen verstopt. Op sommige daarvan staat een nummertje. De zoekers proberen de batterijen met nummers te vinden. Telkens als ze er een gevonden hebben, krijgen de quizzers de bijbehorende vraag. Als die de vraag juist beantwoorden, mogen alle flessenvullers water in hun mond nemen en overbrengen naar een lege, plastieken fles. De hals van de fles is afgesneden zodat er een kurk door kan. De opdracht is geslaagd als de kurk die in de fles zit door het water omhoog komt en uiteindelijk uit de fles valt.
(Materiaal: veel batterijen waarvan 15 genummerd, quizvragen, een lege plastieken fles en een kurk)
 

Een spel van Spoor ZeS in samenwerking met Welzijnszorg.

Meer info? http://www.chiro.be/spoorzes

Materiaal

Zelf printen

  • Een aantal kopietjes of prints van het energiehuis
  • Een aantal kopietjes of prints van het blad met energiepunten

Zelf voorzien

  • Krijt
  • Ballonnen
  • Blinddoeken
  • Kegels
  • Tennisbal
  • Allerlei voorwerpen die iets te maken hebben met energie
  • Batterijen
  • Quizvragen
  • Lege plastieken fles
  • Kurk
BijlageGrootte
PDF-pictogram energiehuis.pdf815.31 KB
PDF-pictogram energiepunten.pdf33.68 KB
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

8
tot
12 jaar

Aantal spelers

4
tot
30 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig