Escaperoom Startdag

Escaperoom Startdag

Speluitleg

Kamer 1: toiletten

De jongens worden in de meisjestoiletten gezet, de meisjes worden in de jongenstoiletten gezet. In elk toilet wordt er een zaklamp verstopt en worden er 5 rebussen verstopt. De rebussen leiden tot een codewoord om buiten te geraken. MAAR: de meisjes hebben het codewoord voor de jongens en de jongens hebben het codewoord voor de meisjes.
 

Inkleding

  • 2 zaklampen (1 in elk toilet)
  • 5 rebussen in elk toilet verstopt
  • WW jongens (jongens (rebussen in jongenstoilet): adjes
    • A = paard – p – ard
    • D = pizza – izza – p + d
    • J = verjaardagstaart – ver – aardagstaart
    • E = 4 – 1 = … P
    • S = ssst-mannetje – t

à In de hoek van de rebussen zetten we het teken van de jongens

  • WW meisjes (rebussen in meisjestoilet): tipsy
    • T = teen – 1
    • I = ! P
    • P = Ibizza – ib + p – izza
    • S = pyjama’s – pyjama
    • Y = ij - ..

à In de hoek van de rebussen zetten we het teken van de meisjes

  • Misschien wat halloweeninkleding?
    • Spinnenwebben
    • Heksenhoeden
    • Spinnen

Stappenplan om buiten te komen

  1. Zaklamp zoeken
  2. 5 rebussen zoeken + oplossen
  3. Woord maken van de letters
  4. Codewoord tegen de jongens/meisjes zeggen.
  5. Codewoord aan de deur zeggen om buiten te komen

Voorbereiding

  • Rebussen jongenstoilet maken à  codewoord: adjes
  • Rebussen meisjestoilet maken à codewoord: tipsy

Klaarzetten

  • Rebussen ophangen in toiletten
  • Zaklampen verstoppen
  • Halloweeninkleding hangen/zetten

Materiaal

  • 2 zaklampen
  • Ducktape
  • Halloweeninkleding

Kamer 2: -9-lokaal

Dit lokaal ligt vol rommel. Zowel materiaal dat nodig is voor codes en dergelijke te vinden, maar ook materiaal dat totaal niet nodig is. Door verschillende verborgen hints, gaan ze vinden wat ze eerst moeten doen en wat daarna om zo buiten te komen.
 

Inkleding

  • Ballonnen met puzzelstukjes in en lege ballonnen.
  • Ballon met lego-alfabet in.
  • Cd-hoesjes zowel lege als met een cd in over het lokaal verspreid
  • Oude boeken in een kooitje (cijferslot)
  • Potje ecoline, verfborstels, schort/oud t-shirt
  • Schijnbaar leeg blad verstopt in salontafeltje
  • Woorden rond prikken (prikkelbaar, mug, punaise, steken, …) ophangen
  • Koffertje (misschien meerdere?) in het lokaal

Stappenplan om buiten te komen

  1. De woorden rond prikken moet hen leiden naar het kapotprikken van de ballonnen.
  2. In de ballonnen vinden ze puzzelstukjes waarmee ze een puzzel moeten maken.
  3. Puzzel geeft een hint naar de cd’s en muziek.
  4. Wanneer ze het juiste cd-hoesje hebben gevonden (cd-hoesje van de cd die wordt afgespeeld), vinden ze de code van het cijferslot voor de boeken.
  5. In de boeken zit een sleutel verstopt en staan woorden in.
    1. Sleutel = een dwaalspoor
  6. De woorden in het boeken verwijzen naar verven. Dus zou hen moeten leiden naar het potje ecoline. Hiervoor moeten ze nog een wit blad vinden. Wanneer ze hierover schilderen, komt er een code vrij.
  7. De code van het blad, is de code voor het koffertje.
  8. In het koffertje vinden ze een plaat met lego-blokjes. Wanneer ze dit ontcijferen, hebben ze het codewoord om naar de volgende kamer te gaan.
    1. Codewoord: boomknuffelaar
  9. Codewoord zeggen

Voorbereiding

  • Puzzelstukken maken met hint naar muziek/cd’s op
  • Woorden in de boeken schrijven
  • Gat in boeken knippen om sleutel in te steken
  • Legoblokjes alfabet maken + foto maken
  • Legoblokjescode maken + in koffer steken
  • Woorden rond prikken maken
  • Codewoord met witte wasco op wit papier schrijven
  • Puzzelstukken in ballonnen steken
  • Lego-alfabet in balloon steken
  • Sleutelslotjes aan kistjes hangen

Klaazetten

  • Ballonnen verstoppen en in lokaal leggen
  • Woorden rond prikken ophangen
  • Cd-hoesjes in het lokaal leggen
  • Boeken in een kooitje steken en op slot doen
  • Alle rommel in het lokaal leggen
  • Koffer(s) klaarleggen
  • Ecoline, verfborstels, schot/oude T-shirt klaarleggen
  • Schijnbaar wit blad verstoppen in tafeltje
  • Kistjes met sleutelslotjes zetten

Materiaal

  • Ballonnen
  • Puzzel
  • Foto’s van lego-alfabet
  • Cd-hoesjes (lege en niet-lege)
  • Oude boeken
  • Kooi (vogel/konijn…)
  • 1 cijferslot
  • Koffertje(s)
  • Sleutelslotjes en kistje
  • Verfborstels
  • Ecoline
  • Schort/oude T-shirt
  • Witte wasco
  • Wit papier
  • Andere rommel voor in het lokaal
  • Vlaggenslinger

Kamer 3: bestuurslokaal en +16-lokaal

Dit is de kamer waar we elkaar wat beter leren kennen. Het lokaal is ingekleed in het thema ‘PYJAMAPARTY’.

Inkleding

  • Vlaggetjes in het lokaal hangen.
  • Vlaggenlijn met foto’s van het bestuur.
  • Foto’s van het bestuur op de muur plakken.
  • Kenmerken van bestuursleden in het lokaal leggen.
  • Ballonnen in het lokaal hangen en leggen
  • Feesthoedjes in kast zetten
  • Verschillende kistjes, … klaarzetten met cijferslot aan
  • Kasten bestuurslokaal vastdoen met cijferslot

1.12Stappenplan om buiten te komen

  1. Kenmerken bij de juiste foto’s hangen. Zo komt er een hint vrij naar de volgende stap.
    1. Hint: koekekrellekevin
    2. Hint (op feestvlaggetjes ofzo): ik zeg altijd: ‘als het kaartje van een bierflesje niet rood is, is het zwart’
  2. Bierflesjes in koelkast, dopje eraf doen en zo komen ze aan een code.
  3. Met de code krijgen ze het cijferslot aan de kast open. Hierin staan feesthoedjes met letters in.
  1. Met de feesthoedjes een woord vormen. Dit is het ultieme codewoord om buiten te komen.

Voorbereiding

  • Foto’s printen van het bestuur
  • Kenmerken bestuur afprinten (+ letter opschrijven om de hint te vormen)
  • Hint op feestvlaggetjes schrijven
  • Foto’s bestuur op vlaggetjes plakken
  • Foto’s bestuur op muur plakken
  • Nummers in bierdopjes schrijven (14 dopjes losmaken) + volgorde op bierflesjes schrijven
  • Papiertjes van losse bierdopjes zwart kleuren
  • Letters in feesthoedjes schrijven

Klaarzetten

  • Vlaggetjes ophangen
  • Foto’s bestuur ophangen
  • Bierflesjes openen + nummer schrijven op dopjes + etiket zwart kleuren
  • Ballonnen in lokaal leggen
  • Kistjes enzo met cijfersloten zetten
  • Kasten vasthangen met cijferslot

Materiaal

  • Feestvlaggetjes
  • Ballonnen
  • Foto’s bestuur
  • Papiertape
  • Kenmerken op papier
  • Bierflesjes
  • Cijfersloten
  • Kistjes
  • Feesthoedjes
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
35 jaar

Aantal spelers

4
tot
6 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
0 groepen
Terrein
Intensiteit
rustig