ontmasker de paus (escape the room)

ontmasker de paus (escape the room)

Speluitleg

Voorbereiding : nummers op Ipod zetten, geel en trui aanduiden in krant, etiket schrijven in shirt, spreekwoorden printen, vlaggetjes maken, adressen opzoeken in telefoonboek, dozen in elkaar steken

Uitleg : De paus is corrupt en moet ontmaskerd worden. Hij is bereikbaar via de geheime gangen van het Vaticaan, maar hiervoor moeten codes gekraakt worden. In een kamer staan enkele dozen in elkaar die elk gesloten zijn met een slot. Het is de bedoeling om de sleutel te vinden om de kamerdeur open te doen zodat de leden op tijd zijn voor het middagmaal. Indien ze niet tijdig vrij zijn, dan eten ze ook effectief later dan de andere leden.

1.      In de kamer is een Ipod verstopt met daarop de nummers “message in a bottle” (1787) en “abc”. Op de Ipos is een post-it gekleefd met daarop het hoeveelste nummer ze moeten beluisteren.

2.      In de kamer staan 4 flesjes van 50cl drinken. In elk flesje zit een dobbelsteen waarvan 1 vlak is ingekleurd. Wanneer ze de flesjes in alfabetische volgorde zetten vinden ze zo de cijfercode van het slot. Appelsap(4) – Cola(6) – Ice tea(3)
            Code slot 1: 463

3.      In de eerste doos zit een krant. Hierin zijn alle woorden “geel” en ‘tshirt” in fluo aangeduid. In de kamer hangt een gele T-shirt  met op het etiket “uitslag tourwinnaar optellen”. Ook hiermee bekomen ze de code voor het cijferslot.
            Code slot 2: 800

4.      In de volgende doos zit een papiertje met 4 vragen. Het antwoord op elke vraag is een land. In de kamer hangen vlaggetjes van verschillende landen. Op elk vlaggetje staat op de achterkant een woord in de bijhorende taal. Het aantal letters van het woord op de achterkant van de vlaggetjes van het land die een antwoord vormen zijn samen de cijfercode van het volgende slot.
            Code slot 3: 646

5.      In deze doos zitten twee spreekwoorden: zoals de klok thuis tikt tikt het nergens en wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. In de ruimte hangen analoge klokken die stilstaan. De klokken moeten van klein naar groot geplaatst worden en dan de tijd aflezen en optellen. Het cijferslot kan geopend worden.
            Code slot 4: 977

6.      In de doos zit een papiertje met 3 keer een naam en een adres waarin “drie” voorkomt. Bv Dries, Hendrieken (dorp), Driekavenstraat. De linkt moet gelegd worden dat het telkens het derde cijfer van het telefoonnummer van die personen is die telt.
            Code slot 5: 227

7.      In de laatste doos zit een random geboortekaartje en een foto van elk van de leden van de sim. Het is de bedoeling dat ze de cijfers van hun geboortedatum optellen en hiermee het laatste cijferslot openen.

Materiaal
Ipod, post-it, 4 flesjes, 4 dobbelstenen, 6 cijfersloten, krant, geen shirt, 4 analoge klokken, dozen, geboortekaartje, foto van de leden, telefoonboek
Organisatie
KSA Kruishoutem
Duur
200 minuten
Intensiteit
rustig