Expeditie: de wraak van Azjmabar

Expeditie: de wraak van Azjmabar

Speluitleg

Er is een heilige totem gestolen uit de tempel van Azjmabar. Nu is het opperhoofd van de Inca's herrezen uit de dood en hij neemt wraak op de mensheid. De mummie sprak een vloek uit en nu wordt de wereld geteisterd door natuurrampen, insectenplagen en op hol geslagen vreemde wezens. Gelukkig hebben de rakwi's de totem gevonden. Als ze die terug kunnen brengen voor de wereld vergaat, kunnen ze profiteren van Azjmabars verloren schatten. Maar als het hen niet lukt, dan rest er enkel nog maar doem. Zal het de rakwi's lukken om de vreemde wezens te verslaan en de verborgen tempel op tijd te vinden of niet?

Uit Dubbelpunt december 2021

Doel

Door samen alle monsters op hun tocht te verslaan en de schat te bemachtigen, redden de rakwi's de wereld van de wraak van Asjmabar.

Spelverloop

De rakwi's trekken op expeditie door de jungle waar de tempel verstopt zit. Dat doen we aan de hand van een rechtdoortocht. Verstop op het einde van de tocht ergens een schat als beloning. Tijdens de tocht laat je de leden monsterkaarten trekken. Die bepalen welk spel ze moeten spelen.

Materiaallijst

  • Voetbal
  • Dassen
  • Kommel (touwtrektouw)
  • Verstopte schat
  • Kaartjes met foto's van de wezens op
  • Zachte buis
  • Stokbalstokken of krantenpapier en papiertape

Voorbereiding

  • Verstop een schat ergens in de buurt.
  • Maak kaartjes met de monsters op.
  • Maak op voorhand enkele stokbalstokken voor je leden. Dat doe je door krantenpapier stevig met tape vast te binden. Je kan dat ook door de leden zelf laten doen, maar help hen dan om de stokbalstok stevig genoeg te maken.
  • Je kan je met de leiding verkleden in Azjmabar.

Opdrachten

Tyrannosaurus rex: De rakwi's vormen ploegjes per twee en gaan op elkaars rug zitten. Het doel is om de andere duo's omver te duwen.

Grote spin: Verdeel de groep in twee teams en baken een speelveld af met twee goals. De spelers van beide ploegen gaan op handen en voeten met hun buik naar boven in hun goal staan. Zodra er een geluidssignaal gegeven is, moet ieder team proberen de bal in de goal van het andere team te krijgen. De spelers mogen zowel schoppen als slaan op de bal. Het team dat als eerste vijf punten heeft, wint het spel.

Tijger: Tijgers sluipen naar hun prooi: het hert. Iemand van de leiding speelt het hert en staat centraal geblinddoekt met een zachte buis in de handen. De leden, de tijgers, moeten naar het hert toe sluipen en het proberen te tikken. Als dat lukt, winnen ze het spel; als ze geraakt worden door het hert liggen ze eruit. Het spel is ten einde als iedereen geraakt is of als het hert getikt werd.

Inheems volk: stokbal is een balspel waarbij de leden met behulp van korte stokken moeten proberen te scoren in de goal van de andere ploeg.

Verdeel de groep in twee ploegen en beide ploegen een goal. Alle rakwi's krijgen een stokbalstok. Met die stok slaan ze op de bal. Een gouden regel: ze mogen de stok nooit hoger dan de knieën opheffen. Bijvoorbeeld: Steven heeft de bal en slaat laag tegen de grond op de bal langs Silke naar Yasmina. Silke probeert de bal af te nemen door met haar stok op de bal te slaan zoals in baseball. Silke begaat hier een fout omdat ze probeert op de bal te slaan terwijl de stok hoger is dan haar knieën. De eerste ploeg die vijf punten scoort, is de winnaar.

Gorilla: Gorilla's klimmen graag in bomen. Mauro is de tikker. Hij telt af van twintig en gaat dan de andere rakwi's zoeken in het bos. Als hij iemand vindt, moet hij die proberen te tikken. De andere spelers kunnen zichzelf tijdelijk beschermen door in de bomen te klimmen. Leden die aan een boom hangen of in een boom zitten, mogen niet getikt worden. Het is ook niet toegestaan om te wachten bij een boom tot iemand uitgeput is. Naarmate het spel vordert, kunnen de regels wat versoepeld of aangepast worden om alles vlot te doen verlopen.

Olifant: De leden gaan in een rij staan en nemen elkaar rond elkaars middel vast. Jessica staat vooraan en probeert Elias te tikken die helemaal achteraan in de rij staat. De anderen proberen Jessica te hinderen. Als Jessica slaagt, mag zij achteraan gaan staan en begint het spel opnieuw met de volgende die vooraan staat.

Hyena: De hyena's zijn op jacht. Seppe en Farah zijn jagers. Briek, Liam en Noor zijn hyena's. De overige spelers doen ook mee maar hebben geen specifieke rol. Niemand weet wie welke rol heeft en ze mogen ook niets doorvertellen. Als het spel begint, loopt iedereen door elkaar. Als Liam, Briek of Noor knipoogt naar een speler valt die ter plaatse neer. De hyena's proberen op die manier alle spelers te elimineren. Als Seppe of Farah iemand zien knipogen, dan moeten ze dat subtiel melden aan de leiding. Is het correct, dan is de hyena uitgeschakeld. Let op: de jagers kunnen ook uitgeschakeld worden door de hyena's.

Krokodil: Een rivier met een krokodil oversteken is niet altijd gemakkelijk. De leden gaan in een rij naast elkaar staan en houden een kommel vast. Maaike gaat centraal in het veld staan, zij is de krokodil. Zodra iemand van de leiding een signaal geeft, verplaatsen de leden zich met de kommel in de hand naar de overkant. Maaike zal proberen spelers los te trekken van het touw. Kan ze bijvoorbeeld Cebe losmaken, dan moet Cebe mee in het midden. Het spel is ten einde als iedereen het touw losgelaten heeft.

Grote vogel: Er is een grote strijd tussen meerdere vogels. Wie zal als laatste zijn pluimen overhouden? Laat alle leden een lap stof of kledingstuk in hun broek of rok steken. Het doel is om de linten uit de broek van andere spelers te trekken. Bijvoorbeeld: enkel Maja, Linde en Jessie zijn nog over in het spel. Maja kan het lint van Jessie uit haar broek trekken. Jessie heeft geen lint meer en mag niet meer meespelen. Maja en Linde strijden verder.

Mummie: Iemand speelt Azjmabar en ligt op de grond. De rakwi's tikken Azjmabar continu en zingen: Azj-ma-bar. Plots springt hij recht en tikt hij zoveel mogelijk spelers. De rakwi's kunnen zichzelf veilig stellen als ze voorbij een bepaalde lijn zijn. Azjmabar wisselt per spel en de winnaar is degene die het meeste spelers kon tikken.

Einde

Op het einde van de rechtdoortocht vinden de leden de schat: hun beloning. Eind goed, al goed.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig