The wizarding World of Harry Potter

The wizarding World of Harry Potter

Speluitleg

The wizarding World of Harry Potter

Wie wil nu niet kunnen toveren? Alles wat je maar wil laten verschijnen door met een stok te zwaaien? Wel, dat kan! Vandaag maken we kennis met Zweinstein, een levensechte toverschool. Zal het de rakwi's lukken om af te studeren in die magische wereld?

Speluitleg

De rakwi's willen graag hun diploma halen op de toverschool. Ze krijgen elk een 'rapport'. Daarop staan al de disciplines die ze gaan oefenen. Na elke les krijgen ze een stempel. Het is de bedoeling om een goed rapport vol stempels te halen en zo af te studeren aan Zweinstein.

Zwerkbal

Verdeel de groep in twee teams. Het ene team is Ravenklauw en het andere Huffelpuf. Op het terrein liggen twee hoepels. Het doel van het spel is om tien keer de bal te kunnen passen naar je eigen teamgenoten zonder dat die op de grond valt. De laatste pas moet gegeven worden naar een speler die in de hoepel staat. Als die de bal vangt, krijg je een punt. Je mag nooit een pas terug geven naar het teamlid van wie je de bal kreeg. Als het andere team de bal uit de lucht kan halen voor de laatste pas mogen zij proberen tien passen naar elkaar te geven.

Ondertussen ligt er ergens op het Chiroterrein een tennisbal verstopt. Van elk team is er één iemand die die moet zoeken. Als de tennisbal gevonden is, is het spel afgelopen. Degene die de tennisbal vindt, krijgt tien punten extra voor zijn of haar team.

Achteraf krijgt iedereen een stempel op hun rapport. Tip: het spel wordt extra leuk als alle rakwi's een bezemsteel of een stok tussen hun benen steken.

Dingen laten zweven

Een echte tovenaar kan objecten laten zweven. Die discipline oefenen de rakwi's met het spel schoenschieten. Het is de bedoeling dat alle spelers hun schoen zo ver mogelijk wegtrappen. De rakwi die zijn of haar schoen het verste kan schieten, wint het spel. Achteraf krijgt iedereen een stempel op hun rapport.

Helderziende worden

Gedachten lezen is een van de skills die een tovenaar absoluut moet hebben! Er ligt een stapel met verschillende objecten. De leiding kiest één object zonder aan de rakwi's te vertellen welk voorwerp het is. De rakwi's nemen om beurten een voorwerp vast. Als dat niet het object is dat de leiding koos, roept de leiding “BOM!”. De rakwi die het object neemt dat de leiding koos, is de winnaar. Achteraf krijgt iedereen een stempel.

Zoek de geheime kamer!

Alle rakwi's staan met hun gezicht tegen een muur. Ondertussen is er één rakwi die zich gaat verstoppen ergens op het terrein. De verstopplek is de geheime kamer. Zodra die rakwi verstopt is, mag de rest hem of haar beginnen zoeken. De laatste die de geheime kamer vindt, mag zich voor het volgende spelletje als eerste gaan verstoppen. Achteraf krijgt iedereen een stempel.

Voldemortspel

Baken het terrein af met vier kegels. Het is de bedoeling dat de rakwi's het hele spel binnen de kegels blijven. Binnen de vier kegels ligt een touw in de vorm van een cirkel. Daar mogen ze niet in komen. Als ze dat wel doen, moeten ze daar de rest van het spel blijven. Eén speler is Voldemort, die probeert de andere tovenaars te tikken. Wie getikt wordt of buiten de vier kegels gaat, moet ook in de cirkel gaan staan. De tovenaar die als laatste overblijft, wint en mag Harry Potter zijn. Achteraf krijgt iedereen een stempel.

Einde van het spel

Op het einde heeft iedereen een goed rapport en is iedereen geslaagd op Zweinstein. Tip: je kan voor iedereen een tovenaarsdiploma maken.

Materiaal
Twee hoepels Gewone bal en tennisbal Toverrapport + bijbehorende stickers/stempels Verschillende objecten
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig