GO IV

GO IV

Speluitleg
Avontuur, concentratie, kracht, snelheid, behendigheid, evenwicht en geduld zijn dé kernwoorden van het spannendste tv-programma op Ketnet in het begin van de 21e eeuw: GO IV. Vandaag is het dan ook tijd dat de keti's dat programma leren kennen. Welk team gaat vandaag lopen met de enige echte GO IV-trofee en mag zich het avontuurlijkste ketiteam noemen?
 
Doel van het spel
Het doel van dit spel is heel eenvoudig: win de eindproef als team. Uiteraard is het ook zinvol om de individuele opdrachten tussendoor te winnen, want telkens een individu uit een team een opdracht wint, levert dat het team een voordeel op tijdens de eindproef.
 
Voorbereiding
 
  • Leg vooraf het volgende materiaal klaar:
    • Waterballonnen
    • Tennisracket
    • Een vijftal tennisballen
    • Een emmer die stuk mag
    • Waterdichte tape
    • Zwaar materiaal (bv. flessen water)
    • Lucifers
    • Papierplakband
    • Sjorbalk
    • Touw
    • Enkele lege drankbakken
    • Materiaal voor een hindernissenparcours: bijvoorbeeld legernet, sjorbalken, touwen, tafels, stoelen, enz.
  • Voorzie evenveel vlaggen als er teams zijn, in diverse kleuren.
  • Maak acht papiertjes met getallen op en enkele operatoren (+, -, x, /). Bereken alvast de uitkomst van de bewerking. Zie de denkproef.
  • Voorzie het volgende eten: twee rollen mariakoekjes, een pot zilveruitjes, een pot choco.
  • Maak een zenuwspiraal. Een alternatief: een ijzerdraad in een moeilijke vorm in de grond steken en vervolgens een extra stukje ijzerdraad plooien als cirkel met handvat. Hang wat verf aan de binnenkant van de cirkel, zodat het zichtbaar wordt als ze de 'zenuwspiraal'-ijzerdraad aanraken.
  • Voorzie een vissengraat. Dat is een tochttechniek. Die leidt naar de eindlocatie. Leg ze klaar op het einde van een klein parcours in het bos, samen met de lege drankbak. Zie de eindproef.
  • Optioneel: maak een leuke eindtrofee, zoals in het Go IV-programma ook aan het winnende team uitgereikt werd.
 
Spelverloop
Verdeel de keti's in kleine teams. In een ideaal scenario zijn het vier keti's per team. Geef elk team een vlag in hun kleur. Die moeten ze gedurende het spel bijhouden en gebruiken om teamleden mee aan te moedigen. Laat hen ook een teamnaam en een kreet, verzinnen waarmee ze duidelijk maken dat zij het meest avontuurlijke team zijn.
 
Het spel bestaat uit twee delen. Het eerste deel zijn meerdere individuele opdrachten, het tweede is een eindproef waarin samenwerken centraal staat.
 
Er zijn evenveel individuele opdrachten als er keti's in een team zitten. Elke speler zal dus één individuele opdracht uitvoeren. Als een bepaald team een speler minder heeft, mag er uiteraard iemand een tweede opdracht op zich nemen. Het is belangrijk dat het team de juiste speler aan de juiste opdracht toewijst. Voor elke opdracht krijgen ze een cryptische beschrijving van wat er van die speler verwacht wordt. Op basis daarvan beslist elk team wie de opdracht zal uitvoeren, met in hun achterhoofd dat die speler dan geen andere opdracht meer mag doen.
 
Individuele opdrachten
Hieronder vind je zes individuele opdrachten. Je kan uitbreiden naargelang de grootte van jullie teams.
 
Mikken
Beschrijving: iemand die goed met ballen om kan
In deze proef moet de keti met een tennisracket ballen naar een boom (of muur) slaan met ballonnen aan. Het doel is om binnen de vijf minuten zoveel mogelijk ballonnen kapot te slaan. Om aan de tennisballen te geraken, moet er wel eerst telkens een klein hindernissen parcours afgelegd worden.
 
Eten
Beschrijving: iemand van wie de ogen groter zijn dan de buik
Bij de eetproef moet de spelende keti zoveel mogelijk mariakoekjes (of een ander droog koekje of beschuit) opeten, maar er ondertussen ook voor zorgen dat de emmer een eindje verder niet leegloopt. De emmer bijvullen kan met water uit een emmer aan de start. Om de tien seconden komen er wel gaatjes bij in de emmer, zodat het leeglopen alsmaar sneller gaat. Als de emmer leeg is, is de proef voorbij.
 
Kracht
Beschrijving: iemand zo sterk als een beer
De sterkste keti mag zich bewijzen door binnen de tien minuten zoveel mogelijk zwaar materiaal naar de overkant te brengen zonder dat het de grond raakt. Zorg dus dat het materiaal zwaar genoeg is om het spannend te maken. Moet een speler even uitrusten? Dan moet die een zilveruitje met choco opeten.
 
Denken
Beschrijving: iemand die het hoofd koel kan houden
In deze proef is hoofdrekenen het belangrijkste element. Het doel is om een rekensom op te lossen, of zo dicht mogelijk bij de eindsom te zitten. De rekensom wordt getoond op allemaal losse bladen (zowel de getallen als de operatoren) en worden één voor één verscheurd. Snel rekenen en goed onthouden is dus de boodschap.
 
Snelheid
Beschrijving: iemand sneller dan het licht
Geen avontuurlijke wedstrijd zonder een snelheidselement. De bedoeling is om zoveel mogelijk waterballonnen naar de overkant te brengen via een lang parcours: sluipen, over een tafel of stoel klimmen, de limbo, eventueel een stukje fietsen, enz. Elke waterballon die heel aankomt, levert een punt op.
 
Geduld en evenwicht
Beschrijving: iemand die de kalmte kan bewaren
Zet een zenuwspiraal naast een sjorbalk op de hoogte van de keti. De bedoeling is staande op de sjorbalk de zenuwspiraal volledig rond te geraken zonder botsen. Dat moet zo snel mogelijk, de snelste tijd wint.
 
Eindproef
Voor de eindproef staat teamwork centraal. Daarvoor worden alle keti's binnen een team op verschillende manier aan elkaar vastgebonden: voet-voet, arm-arm, arm-voet, enz. Iedereen heeft zo één been en één arm minder. Per gewonnen individuele opdracht mag je een touwtje losmaken. De bedoeling is om als team zo snel mogelijk op het eindpunt te geraken met een lege bak. Die vinden ze op het einde van een hindernissenparcours. Dat parcours kan je hergebruiken uit de individuele opdrachten, maar pas het natuurlijk wel een beetje aan. 
Bij de bak vinden ze ook een visgraat die hen leidt naar de eindlocatie met de trofee. Welke ploeg vindt als eerste zijn weg op een vlotte manier terug?
 
Einde van het spel
Het team dat de eindproef wint, verdient uiteraard dé felbegeerde GO IV-trofee. Maak er een plechtige uitreiking van als slot van een spannende namiddag!
 
Tip 
Willen jullie het spel nog echter maken? Dan kunnen jullie stukjes van de proeven en teamsfeer filmen en achteraf een kleine aftermovie maken.
 
Materiaal
Waterballonnen Tennisracket Een vijftal tennisballen Een emmer die stuk mag Waterdichte tape Zwaar materiaal (bv. flessen water) Lucifers Papierplakband Sjorbalk Touw Enkele lege drankbakken Materiaal voor een hindernissenparcours: bijvoorbeeld legernet, sjorbalken, touwen, tafels, stoelen, enz.
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

14
tot
16 jaar
Duur
120 minuten
Intensiteit
matig