Het gezicht van dienstbaarheid

Het gezicht van dienstbaarheid

Speluitleg

Link met het thema

De voetwassing is een voorbeeld van dienstbaarheid. Er zijn vele manieren om de voetwassing te interpreteren en in beeld te brengen. In deze werkvorm gaan we op zoek naar een beeld van mensen die zich dienstbaar opstellen, eerst in de voetwassing en dan in het algemeen.

 

Doel

Jongeren laten ontdekken hoe dienstbaarheid en dienstbare mensen eruit kunnen zien.

 

Verloop

 

  1. Inleiding

Lees met de jongeren het verhaal van de voetwassing (zie bijlage). Leg de jongeren daarna de afbeeldingen van de voetwassing voor (zie bijlage). De extra informatie bij de afbeeldingen is enkel voor de begeleiders. Stel bij de afbeeldingen een aantal vragen:

-         Wat gebeurt er?

-         Wie dient er op de afbeeldingen?

-         Hoe ziet de dienende persoon (hij die de voeten wast) eruit?

-         Wat doet de dienende persoon (hij die de voeten wast)?

-         Wiens voeten worden gewassen? Hoe ziet hij/zij eruit?

-         Wat doet degene die gediend wordt?

-         Hoe zien de omstanders eruit?

-         Wat doen de omstanders?

-         Willen veel mensen hun voeten laten wassen?

-         Willen veel mensen dienen?

-         Laat iedereen zich zonder problemen dienen?

Deze vragen zetten de jongeren aan om na te denken over hoe mensen in dienstbaarheid er uit zien, wat ze doen enzovoort. Als er interesse is voor een bepaalde afbeelding, mag je zeker de tijd nemen om daar dieper op in te gaan en over te discussiëren.

 

2. Collage

Geef de jongeren de opdracht om nu zelf een afbeelding/collage samen te stellen waarop dienende mensen te vinden zijn. Voorzie voldoende tijdschriften en kranten zodat iedereen individueel een collage kan maken. Indien er veel deelnemers aanwezig zijn, is het ook mogelijk om de jongeren in groep een collage te laten maken.

Als de collages gemaakt zijn, laat de jongeren dan ook hun werk voorstellen aan elkaar. Een belangrijke richtvraag daarbij is: ‘Waarom heb je deze personages gekozen in je collage?’, maar ook ‘Hoe kunnen ze dienstbaar zijn?’, ‘Hoe zijn ze dienstbaar?’ en ‘Wie dienen ze volgens jou?’.

 

3. Nabespreking

Hoe hebben de jongeren dit ervaren? Was het moeilijk? Of gemakkelijk? Probeer de jongeren te laten zeggen hoe ze vonden om deze collage te maken. Maar vraag ook naar inhoudelijk opvallende of speciale dingen: Wordt er veel dienstbaarheid zichtbaar in de tijdschriften? Hebben anderen de opdracht hetzelfde verstaan als jij? Zijn er collages die je speciaal opgevallen zijn? Waarom? En vraag daarna ook naar herkenning: Zijn er personen/figuren/collages waar je je goed in kan vinden? Of helemaal niet?

 

4. Afsluiter

Het lied Kyrie van de band Mr. Mister, is een moderne versie van het Kyrie Eleison. Dit betekent ‘ontferm U over ons’. Als afsluiting en bezinning is het een goed lied omdat het lied eigenlijk een gebed is met de vraag naar God om ons het juiste pad te wijzen. In de context van dienstbaarheid en helpen, kunnen we hier dus vragen aan God om ons te helpen dienstbaar te zijn. (De tekst is te vinden in de bijlage en het lied op deze site: http://www.filestube.com/2e1305bc5e6edffa03e9/details.html)

 

5. Variaties

Mogelijke variaties voor de werkvorm zijn:

-         Geef de opdracht om een collage te maken van mensen die jij kan helpen.

-         Geef de opdracht om een collage te maken van mensen die jou kunnen helpen.

-         Geef de jongeren een verschillende opdracht: sommigen maken een collage van mensen die helpen/dienen, anderen maken een collage over mensen die ze kunnen helpen en nog anderen over mensen die hen kunnen helpen. Zo ontstaat er een grote variatie aan collages die achteraf getoond kunnen worden aan elkaar.

-         Het is ook mogelijk om niet alleen met personen te werken, maar bijvoorbeeld ook titels of zinnen (tekst in het algemeen) te integreren in de collage.

 

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

-->

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} Tijdschriften, kranten, afbeeldingen voetwassing (bijlage), papier, lijm/pritt, scharen, lied Kyrie- Mr. Mister
Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

12
tot
14 jaar

Aantal spelers

2
tot
60 spelers
Duur
100 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig