Het Milieuspel

Het Milieuspel

Speluitleg
Speluitleg
Rollen:
  • Professor (1)
  • Milkyanezen (3-5)
Probeer voor de rollen van de professor en de Milkyanezen personen te zoeken die aan je activiteit willen deelnemen maar die de leden niet (zo goed) kennen. De kans dat zij echt in het spel geloven wordt dan groter.
Uitnodiging:
Schrijf op je uitnodiging zeker niets van wat je gaat doen, schrijf er iets helemaal anders op, zo kan je de geloofwaardigheid behouden.
SPELVERLOOP
Onthaal
De leden worden door de leiding ontvangen en krijgen de uitleg dat ze in het bos gaan spelen. Als de groep op een open plaats komt staat daar een raket. De leiding is even verbaasd als de leden zelf, iemand van de leiding vertrouwt het hele zaakje niet en stelt voor om terug te keren. Andere leiding probeert de nieuwsgierigheid van de leden op te wekken en wil toch weten wat er gaande is. Er ontstaat enige onenigheid tussen de leiding, uiteindelijk laten ze de leden beslissen (zorg er wel voor dat hun nieuwsgierigheid zo groot is geworden dat ze willen blijven). Als er dan dichter bij de raket gegaan wordt ziet er iemand een brief liggen. Er wordt een halfverbrande brief gevonden maar wat erop staat is echt niet leesbaar, niemand kent de taal. Opeens schiet het iemand van de leiding te binnen dat er in de buurt een professor woont, ze heeft dat eens op TV gezien. Ze neemt de brief mee.
Binnen de vijf minuten staat ze terug met de professor.
De professor vertaalt de brief:
“Hallo lieve vinders van dit briefje,
We zijn de inwoners van de planeet Milkyway.
We zijn hier op de blauwe planeet omdat wij zagen dat ze heel erg vuil is, vroeger zag ze zo helderblauw maar als jullie nog eventjes zo verder doen dan zal ze binnen enkele jaren grijs zijn. We willen jullie wel helpen maar we moeten ons ook een beetje verstoppen voor de mensen die op zoek zijn naar buitenaardse wezens, daarom hebben we dit bos gekozen.
Ik hoop dat we elkaar zullen kunnen verstaan want wij spreken Milkyanees en jullie spreken enkel de taal van de blauwe planeet.
Tot ziens, de Milkyanezen”
Gelukkig heeft de professor pilletjes bij waardoor Milkyanezen in staat zijn om Nederlands te praten. De professor geeft de pilletjes aan de leiding. Nu kan het spel beginnen.
Groepsindeling:
Ga liefst in een groep; eventueel kan je opsplitsen (niet meer dan vijftien personen in een groep). Elke groep is begeleid door iemand van de leiding.
Spelverloop
De groep gaat in het bos op zoek naar de Milkyanezen, dezen zitten zo verstopt dat de leden ze goed kunnen vinden, dit mag ook in bomen zijn,… Als de groep bij een Milkyanees aankomt begint deze te brabbelen, dan denkt er iemand aan dat ze pilletjes hebben om te geven. De Milkyanees kan nu gehakkeld Nederlands praten en vertelt dat ze al enkele dingen kunnen doen om de aarde al een beetje properder te maken.
Na elke opdracht krijgen ze een stuk van een brief. Als alle puzzelstukken verzameld zijn komen de groepen terug samen, nu ergens aan de rand van het bos. Daar wordt de puzzel tot een geheel gemaakt.
Intussen halen de Milkyanezen de raket weg uit het bos en gaan ze zelf ook weg zodat ze precies in het niets zijn verdwenen.
De professor komt toevallig nog eens langs om te kijken wat er allemaal gebeurd is.
Hij wordt opnieuw gevraagd om de samengepuzzelde brief te vertalen…
Hallo liefste bewoners van de blauwe planeet,
Jullie hebben nu bewezen dat jullie bereid zijn om de aarde terug proper te maken. Wij kunnen helaas niet op deze aarde blijven, trouwens als jullie dit lezen zijn we al terug weg. Nu wacht jullie de zware taak de rest ven jullie soort ook te overtuigen.
Als jullie daarin slagen komen we zeker nog eens op bezoek en misschien kunnen we dan wat langer blijven en samen spelletjes spelen.
Een grote knuffel van de Milkyanezen.
Opdrachten:
  • Plant een boompje, of fruitpit.
  • Vang vijf levende insecten, doe ze niet dood maar zet ze op een mooi plekje in hetBos.
  • Zoek vijf verschillende bladeren en probeer te ontdekken van welke (soort) boom zezijn.
  • Doe een bodem of wateronderzoek (met staafjes om zuurtegraad te meten).
  • Ga een zakje zwerfvuil rapen (indien er geen vuil is kan je vragen om afval te sorteren).
  • Schrijf een gedichtje over de aarde.
  • Teken de planeet Milkyway zoals jij denkt dat ze eruit ziet.
  • Geef vijf tips van dingen die je kan doen om de aarde proper te houden.
  • Doe een dans die met het weer te maken heeft (de Regendans, Mooi Weer Vandaag,..).
  • Sorteervraagjes:
1. Mijn colablikje mag in de gewone vuilzak?
Neen, bij PMD (blauwe zak)
2. Gekleurd glas en wit glas moeten in verschillende glascontainers?
Juist
3. De resten van mijn eten spoel ik door de gootsteen?
Neen, zij moeten bij GFT (groente-, fruit- en tuinafval)
4. Als ik het papier van de frituur goed scheid van de plastieken verpakkingen mag
dit bij GFT?
Juist
5. Ik gebruik beter een brooddoos dan mijn boterhammen in te pakken in zilverpapier?
Juist, want dan maak ik elke dag een klein beetje minder afval
  • Ga eventjes heel stil op de grond zitten en luister naar de geluiden die je hoort, is het enkel van de natuur of hoor je in de verte of dichtbij ook de auto’s rijden of andere dingen die niet in een bos passen.
  • Maak een kunstwerk, enkel met dingen uit de natuur.
Speleinde:
Als de brief voorgelezen is kan men besluiten om nog eventjes in het bos te gaan zien of de Milkyanezen echt weg zijn of men kan terug naar het lokaal/de kampplaats gaan. In beide gevallen kan je nog eventjes napraten over wat je leden nu denken, wat wisten ze nog niet, wat hebben ze aan anderen kunnen vertellen wat ze al wisten en anderennog niet?
Zitten ze nog met vragen over het milieu? Probeer dan wel een goed antwoord te vinden; lieg niet en als je het niet weet zeg dat dan ook.
Doe je dit op kamp, kom dan met je groep overeen dat je gedurende het kamp zeker je best zal doen om het zo proper mogelijk te houden en dat je daar bij elkaar op zal toekijken.
Materiaal
Materiaal:
  • Verkleedkledij (voor professor en Milkyanezen)
  • Raket (met enige fantasie, kippengaas, enkele kranten en behangerslijm kan je tot
  • een mooi resultaat komen)
  • Verbrande brief
  • Puzzelbrief
  • Vertaalpilletjes
  • Papieren
  • Kleurpotloden
  • Bics
  • Staafjes voor bodem of wateronderzoek
  • Boekje over loofbomen (of over naaldbomen)
  • Enkele plastic zakjes
  • Sorteervraagjes
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
12 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit