Katerkweken

Katerkweken

Speluitleg

Nu bewezen is dat er leven mogelijk is op andere planeten vinden de tito’s het hoog tijd om naar daar te reizen. Ze willen gaan experimenteren met lokale stoffen en producten om die te verkopen aan stinkend rijke wezens verspreid over het melkwegstelsel. Wie toont zich de beste onderhandelaar?

IN HET KORT

De tito’s moeten met hun ploeg zoveel mogelijk spacecoins verdienen (de munt van ons melkwegstelsel). Dat doen ze door op verschillende planeten grondstoffen uit de kraters op te delven en die te verkopen aan de rijke ondernemers verspreid over de melkweg. Reizen door the galaxy is niet zonder gevaar voor de tito’s, want de ruimtewezens liggen op de loer. Ze mogen zich niet laten vangen!

VOORBEREIDING

  • Verzamel klein materiaal zoals kroonkurken, okkernoten, takjes, ballonnen en stenen. Dat zijn de grondstoffen die ze kunnen verdienen en verkopen.
  • Knip vijf rondjes van verschillende grootte uit en schilder die in verschillende kleuren. Zet de naam van de planeet erop. Elke naam geeft een hint over welke grondstof op welke planeet het meeste waard is. De planeten heten: Woodunus (hout, takjes), Thirstyter (kroonkurken), Heliumus (ballonnen), Krákeria (okkernoten) en Keianía (Stenen).
  • Maak een ranking van de waarde van de grondstoffen op elke planeet en geef die aan elke ploeg.
Munten per 5WoodunusThirstyterHeliumusKrákeriaKeianía
 1 spacecoinSteen HoutKroonkurk BallonOkkernoot
2 spacecoinsOkkernootSteen HoutKroonkurk Ballon 
 3 spacecoinsBallon Okkernoot Steen Hout Kroonkurk 
 4 spacecoinsKroonkurk Ballon Okkernoot Steen Hout 
 5 spacecoinsHout Kroonkurk Ballon Okkernoot Steen 
  • Markeer op voorhand waar het centraal punt is en waar de vijf planeten zijn.
  • Bereken de afstand (het aantal stappen) van de centrale plaats naar de vijf planeten en van de vijf planeten naar elkaar.
  • Maak een groot aantal ‘spacecoins’. Of gebruik speelgoedmuntjes die jullie hebben liggen.
  • Maak brandstoftanks. Zet op petflesjes op gelijke afstand van elkaar tien streepjes. Maak zoveel tanks als er ploegen zijn.
  • Verkleed je zelf als marswezentjes.

SPELVERLOOP

Verdeling in ploegen en reis naar de eigen planeet

Verdeel de tito’s in vijf gelijke ploegen. Wijs aan elke ploeg een planeet toe en geef elk een brandstoftank. Die tank kunnen ze gebruiken om naar andere planeten te reizen en opdrachten te doen bij de andere planeetbewoners. Vertel hen dat elke planeet een krater heeft, waar er andere grondstoffen te vinden zijn. Op elke planeet is dus een bepaalde grondstof in overvloed, andere komen er minder of totaal niet voor. Dat bepaalt de waarde van die grondstoffen. Door opdrachten te doen die bij een planeet passen, verdienen ze een grondstof. De planeetbewoners mogen kiezen welke grondstof ze afgeven. Hiernaast vind je opdrachten die je de tito’s kunt laten doen per planeet.

De opdrachten per planeet

Woodonus 

  • Hang een halve minuut aan een tak.
  • Speel mikado met tandenstokers, totdat ze allemaal ‘bevrijd’ zijn.

Thirstyter

  • Hang met een touw een balpen rond je middel. Laat die in een flesje zakken zonder je handen te gebruiken.
  • Laat tien kroonkurkjes draaien zonder je handen te gebruiken.

Heliumus

  • Hou een ballon één minuut in de lucht zonder hem vast te houden.
  • Blaas een ballon kapot.

Krakeria

  • Gooi tien plastieken bekers omver met een okkernoot.
  • Raad onder welk bekertje de okkernoot zit.

Keiana

  • Zoek een verstopt steentje.
  • Gooi een steentje in de lucht en zorg ervoor dat het niet meer naar beneden komt.

Handel drijven

De tito’s kunnen grondstoffen verdienen door opdrachten te doen. Die grondstoffen hebben op elke planeet een andere waarde. De tito’s kunnen ervoor kiezen om de opdracht meteen te doen, en dus direct de spacecoins te innen op de planeet waar ze op dat moment zijn. Of ze kunnen doorreizen naar een andere planeet, waar de grondstof meer waard is. Willen ze veel spacecoins verdienen, dan zullen ze naar de planeet moeten reizen waar die grondstof schaars is. Daarvoor zullen ze brandstof moeten gebruiken. Elke keer dat ze vliegen, verliezen ze dus brandstof. De tito’s kunnen brandstof bijverdienen door naar de centrale plaats te gaan. Om naar de centrale plaats te gaan, hebben ze geen brandstof nodig (‘door de zwaartekracht op onze aarde’). Per vijf stappen verliest een raket 1/10 van haar brandstof. Ga rond om te controleren of ze wel degelijk hun brandstof uitgieten na hun rit. Ze kunnen ook grondstoffen verkopen. Daarvoor moeten ze wachten tot een ondernemer van een andere planeet naar hun planeet komt. Dat is niet de meest winstgevende optie, maar zeker wel de veiligste. Tussen de planeten vliegen er immers marswezentjes die nietsvermoedende ruimtereizigers beroven van hun grondstoffen en hun spacecoins. Als ze jou tikken, mogen ze jou volledig kaalplukken! Opgelet voor de marswezentjes! Jullie lopen rond als marswezentjes. Als jullie een tito kunnen tikken, moet die alle grondstoffen en spacecoins afgeven.

Opdrachten om brandstof te verdienen

Je evenwicht bewaren: Teken een lange lijn op de grond. De ploeg verdeelt zich in tweeën, elk groepje start aan een kant. Ze moeten naar de andere kant geraken zonder van de krijtlijn te stappen en zonder hun evenwicht te verliezen.

Een signaal geven: Vorm met jullie lichamen het woord ‘space’.

In de knoop: Zonder zwaartekracht geraak je weleens in de knoop. Laat een tito de groep verlaten. De rest gaat in een cirkel staan en geeft handen aan elkaar. Daarna vormen ze een knoop door onder en over de armen van de teamleden te kruipen. De speler die weg was, moet de knoop los krijgen.

EINDE VAN HET SPEL

Beslis op voorhand hoe lang dit spel duurt. Op het moment dat jullie een fluitsignaal geven om het einde van het spel aan te geven, verzamelt iedereen op het centrale punt met alle grondstoffen en spacecoins. De grondstoffen die ze dan nog niet verkocht hebben, tellen voor één spacecoin. Bereken de scores per ploeg. De ploeg met de meeste spacecoins in hun bezit wint.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Intensiteit
matig