Krijg de pest (weg)

Krijg de pest (weg)

Speluitleg

De Chiro is niet altijd spel en ontspanning, maar soms ook bloedserieuze wetenschap.  Tito’s en hun leiding willen altijd maar dingen bijleren en nieuwe zaken ontdekken.  Daarom brachten we een bezoekje aan professor doctor Ross Freckleface.

Dubbelpunt: “Professor, u bent expert in de teasologie.  Wat houdt die term juist in?”

Ross Freckleface: “In de teasologie bestuderen we groepsgebonden ziektes.  Een universeel ziektebeeld is nog niet voorhanden.  Een typisch symptoom is wel dat een subgroep zich superieur opstelt ten opzichte van één of meerdere individuen, ten koste van de waardigheid van het slachtoffer.  In de volksmond duidt men dat fenomeen aan met de term ‘pesten’.”

Dubbelpunt: “Kunt u ons even vertellen hoe uw onderzoek naar die nare ziekte vordert?”

Ross Freckleface: “Ik ontwikkel momenteel een serum tegen teasologische ziektes.  Dat zal de ziekte binnen de kortste keren uitroeien.  Spijtig genoeg staat dat nog niet helemaal op punt, maar gelukkig heb ik al enkele technieken ontwikkeld om de ziekte in te dijken of te voorkomen.  Ik praktiseer die voornamelijk op zondag; dan zijn er namelijk veel proefkonijnen voorhanden.  Een eerste techniek focust op het voorkomen van de ziekte an sich.”

Voorbeeld 1: Olympische Spelen: Probeer er in competitieve spelletjes voor te zorgen dat iedereen evenveel kansen heeft.  Dat doe je door een grote geluksfactor in je spelen aan te brengen.  Zo is het niet altijd de snelste of de sterkste die automatisch de gouden medaille bemachtigt.

  • Speel tafelvoetbal met een pingpongballetje en een rietje.  De tito’s moeten proberen het balletje in het doel van hun tegenspeler te blazen.
  • Speel eens volleybal, waarbij elke ploeg een laken heeft.  Ze moeten de bal samen opvangen in hun laken en zo terug over het net katapulteren.
  • Gooi in zo weinig mogelijk worpen met 5 dobbelstenen een yahtzee (de 5 dobbelstenen liggen met hetzelfde cijfer naar boven).

Voorbeeld 2: Varieer in vaardigheden.  Las in je spel onderdelen in die de talenten en vaardigheden van elk individu aanspreken.

  • Laat je tito’s een liedje neuriën.  De rest van de groep moet het raden.
  • Geef eens een rekenoefening of raadsel.
  • Speel per twee duimworstelen.  Geef elkaar je rechterhand en haak je vingers in elkaar, behalve de duim.  Met je duim moet je proberen de duim van je tegenstander vast te knellen op de andere vingers.

Ross Freckleface: “U kunt de ziekte ook vermijden door niet voortdurend dezelfde technieken aan te wenden om kleine groepjes te verdelen.  De patiënten zelf ploegen laten kiezen, wakkert de ziekte alleen maar aan.”

Verdeel (en heers)

  • Speel paard en ruiter.  Op het einde van het spel worden alle paarden één ploeg, terwijl de ruiters de andere ploeg vormen.  Let op dat de spelletjes daarna niet enkel op kracht gebaseerd zijn, want anders zijn de ploegen niet evenwichtig.
  • Iedereen legt hun rechterschoen op een hoop.  De helft van de ploeg is geblinddoekt en moet op aanwijzingen van de anderen hun schoen vinden, aandoen en terugkeren.  De eerste die terugkeert, krijgt een rode stip op de neus, de tweede een gele, de derde opnieuw een rode enzovoort.  Op het einde heb je twee ploegen.
  • Iedereen krijgt een willekeurige speelkaart.  Je kunt iemand met een hogere kaart uitdagen voor een proef, zoals: om het snelst een beker water uitdrinken, zo lang mogelijk de adem inhouden, zo lang mogelijk in handstand staan.  De winnaar krijgt de hoogste kaart.  Zo speel je een kleine laddercompetitie.  Na 10 minuten stop je het spel.  Wie op dat moment een zwarte kaart heeft, zit in de ene ploeg, wie een rode kaart heeft in de andere.
  • Speel grassprietje-trek!  Alle tito’s nemen een grassprietje, ze gaan per twee tegenover elkaar staan en haken hun grassprietje in elkaar.  Trekken maar!  De tito’s wiens grassprietje breekt, vormen één groep en de winnaars de andere!

Ross Freckleface: “Soms voer ik ook campagne bij lokale groepen om op de gevaren van de ziekte te wijzen en hen te sensibiliseren.”

Bewustwordingsacties

Stigmatisatiespelletjes: 

Speel verschillende eenvoudige spelletjes, waarbij je één of meerdere tito’s een apart T-shirt aandoet.  Zij worden door de rest van de tito’s geviseerd en zoveel mogelijk uitgesloten.  Als leiding weet je zelf het beste hoever je hierin kunt gaan.  Let er ook op wie je ‘uitsluit’, want we willen natuurlijk geen problemen creëren!  Onderbreek ook gerust een spel als je merkt dat het uit de hand loopt.

Kraak de code: 

Twee tito’s verlaten even het lokaal.  Intussen spreken de andere tito’s een code af die compleet moet zijn voor ze een conversatie kunnen beginnen: bv. één schoen uitdoen of elke zin beginnen met “Weet je wat?”.  Van de twee die buiten staan, komt er één weer binnen.  De anderen staan ondertussen per twee in de juiste code te praten.  De buitenstaander moet nu proberen te achterhalen wat de code is.  Pas als de volledige code geraden is en ook toepast wordt, zullen de anderen hem of haar niet meer negeren.

Ross Freckleface: “Die laatste methode heeft wél opvolging nodig.  Durf te bespreken in je groep hoe het aanvoelde om uitgesloten te worden in het spel.  Die stap is uiterst belangrijk!  Er bestaat echter geen wondermiddel tegen pesten.  Mijn ervaring heeft me wel geleerd dat het stimuleren van positief gedrag werkt.  Bevestig elke tito in wie hij of zij is en wat hij of zij goed kan.”

Dubbelpunt: “Dank u wel, professor, voor dit verhelderende en leerrijke interview!”

Materiaal
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
16 jaar

Aantal spelers

6
tot
18 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig