Massa teambuilding

Massa teambuilding

Speluitleg

Massa teambuilding is een super spannend en groepsbindend spel. Competitiviteit, groepsgevoel en avontuur. Het zijn de drie woorden die een activiteit tot een volgend niveau tillen en die in het hart van een KLJ’er geschreven staan. In dit spel gaan twee teams de strijd aan van dichtbij, maar toch ook van veraf. Dit spel kan voor eens en altijd bepalen wie het beste team is. Durven jullie de strijd uitvechten? 

Spelvoorbereiding

Het spel vindt plaats op twee verschillende locaties. Hoe ver deze locaties van elkaar liggen, maakt niet uit. Voorzie op beide locaties voldoende plaats, internet en een beamer. Dit is cruciaal om het spel op een goede manier te laten verlopen. Test voor het begin van het spel de verbinding en zorg voor een constante communicatie tussen de twee locaties. Tijdens het spel is het gemakkelijkste om het scherm van de laptop - die op de beamer is aangesloten - op te delen in twee delen. Je gebruikt namelijk constant twee programma’s : Skype en google docx. Bv. Links het videoscherm (van skype) en rechts het scoreblad.

Maak een Google Docx in Excel waarin je een scoreblad maakt met twee tabellen. Eén tabel voor elk team. Nummer je opdrachten en noteer al deze nummers in de tabel. Wanneer een opdracht volbracht is, typt de verantwoordelijke de te winnen punten ernaast en krijg je steeds een live-overzicht van de stand.

Zorg er ook voor dat op beide locaties hetzelfde materiaal aanwezig is en stal dit uit op een centrale plaats in het gebouw. Druk ook de opdrachtenlijst af in het groot of schrijf deze op grote affiches.

Maak een routebeschrijving van het gebouw. Bv. 2 stappen vooruit, 3 stappen naar links… en verstop op de te vinden plaats een envelop met daarin 20 te verdienen punten.

TIPS

Is er geen wifi aanwezig jullie lokalen, probeer dan een 3G-kaartje te regelen of gebruik de hotspot van een gsm.
Afhankelijk van de leeftijd kan je de opdrachten aanpassen.

Spelverloop

SPELUITLEG VOOR DE LEIDING

Geef de speluitleg in beide locaties op hetzelfde moment. Spreek een exact uur af wanneer je de tijd start.
Geef elke begeleider een taak. Zo heb je 1 communicatie/scoreverantwoordelijke nodig die telkens het scorebord aanvult en voortdurend in communicatie staat met het andere team.
Minimaal twee personen zijn verantwoordelijk voor de controle van de opdrachten en eventueel het briefen van de geslaagde opdrachten naar de scoreverantwoordelijke.
In het ideale geval heb je nog een extra persoon over die het overzicht bewaard en aanduidt op de opgehangen opdrachtenlijst met welke opdracht ze reeds bezig zijn en welke reeds is uitgevoerd. Hij kan dit combineren met de taak van materiaalverantwoordelijke.

Voorzie een twist in het spel 15 of 20 minuten voor tijd. Laat de teams op dat moment de geblokkeerde opdrachten terug vrijkopen voor de helft van de te verdienen punten. Brengen ze die opdracht nog tot een goed einde, winnen ze die punten nog. Wat dus betekent dat hun winst maar de helft van de punten van die opdracht zal zijn. Indien er weinig opdrachten geblokkeerd zijn, kan je hen ook het laatste kwartier opdrachten die ze reeds maakten, laten heruitvoeren voor opnieuw dat aantal punten. Deze info geef je best niet aan het begin van het spel.

Voorzie ook een twee a drietal opdrachten waar jullie een exacte tijd voor afspreken en via de live-verbinding team tegen team laten uitvoeren.

DOEL VAN HET SPEL

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen binnen de tijd. Het is eigenlijk een soort van één tegen allen, maar dan in 2 grote groepen tegen elkaar en vanop een grote afstand. Het team met het hoogte puntenaantal op het einde van het spel wint.
Elk team start met 20 punten. Naast elke opdracht die je kan doen, staat het aantal punten dat je ermee kan verdienen indien je deze goed uitvoert. Ga zeker steeds zeggen aan de verantwoordelijke welke opdracht er is uitgevoerd.

De communicatie naar het andere team is cruciaal, want jullie kunnen de opdrachten van jullie tegenstander doen verdwijnen door deze af te kopen. Jullie staat de helft van de te winnen punten af en die opdracht wordt bij het andere team geblokkeerd voor de rest van het spel. Dit is vooral interessant wanneer je via de live-verbinding ziet dat het andere team druk bezig is aan een opdracht. Blokkeren jullie deze, dan moeten ze stoppen. Ook wanneer ze bijna klaar zijn. Van zodra het startschot is gegeven loopt de tijd.

Opdrachten

Nummer elke opdracht. Noteer naast elke opdracht de te winnen punten. Van “echt gemakkelijk” op 10 punten naar ‘best moeilijk” op 50 punten. Geef ook naast elke opdracht steeds weer hoeveel deelnemers minimum moeten deelnemen aan het uitvoeren van de opdracht. Dit is afhankelijk van de groepsgrootte.

We geven een voorbeeld van opdrachten gebaseerd op een +16 groep van ongeveer 30 personen per team.

10 punten

- Smakenproef: drie smaken geblinddoekt raden (1 persoon);
- Zeg het Onze Vader (nieuwe versie) achterstevoren op – tegelijk (2 pers);
- Maak een strijdkreet met beweging en doe hem met je groepje tegelijkertijd (5 personen);
- Schrijf de namen (voor- en achternaam) van alle aanwezige deelnemers op (1 pers);
- Maak een dansje van 1 minuut met min 8 verschillende danspassen (5 pers);
- Verzamel vijftien Iphones (1 pers);
- Zoek uit een kaartspel de ontbrekende kaart (1 pers)
- Maak een bestektoren van 30 cm hoog die nergens tegen steunt (1 pers)
- Stift je lippen met lippenstift en ‘schrijf’ een woord op een blad door te kussen (1 pers)

20 punten

- Beeld uit en maak volgende foto’s: trouwfoto, begrafenis, afstudeerfoto (5 pers);
- Draai een vuilzak om zonder de grond te raken (9 pers);
- Leg een knoop in een touw zonder het touw los te laten (met twee handen vast) (iedereen);
- Verander twee deelnemers van geslacht door hun kledij te wisselen (2 pers);
- Zoek de schatkaart met de routebeschrijving (1 pers);
- Morsecode ontcijferen (1 pers);
- Maak de namen van drie begeleiders met letterkoekjes (2 pers)
- Geef de huls van een luciferdoosje door zonder dat het valt (12 pers);
- Schil een aardappel in één schil (1 pers);
- Kringzitten: Tien jongens moeten in een kring gaan staan, gaan op dezelfde moment zitten op elkaar en moeten zo 20 seconden blijven staan onder te vallen. (10 pers);

30 punten

- Geef de volledige groep twee staartjes in hun haar op hetzelfde moment (iedereen);
- Sorteer alle schoenen van klein naar groot (2 pers);
- Maak een reclamespot voor deze teambuildingsactiviteit (4 pers);
- Door een krant kruipen met de hele groep (20 pers);
- Alle ‘O’s aanduiden in een krantenartikel (1 pers);
- Klop het eiwit van vijf eieren stijf met de hand (1 pers);

40 punten

- Onder tafel door: draaien rond tafel zonder op de grond te komen. De anderen zitten alle vier op de tafel, en kunnen helpen (5 pers);
- 500 keer pompen (min 3 pers);
- Iedereen moet anderhalve minuut lang zwijgen op hetzelfde moment (uitzondering KLJ-lied zingen) (iedereen);
- Maak een kaartenhuisje met een volledige pak kaarten (2 pers);
- Plak 1 iemand aan een tafel vast zodat hij/zij ondersteboven gehouden kan worden zonder eraf te vallen (3 pers);
- Exact 52,3kg verzamelen op een weegschaal (2pers);
- De vingers van alle deelnemers moeten genummerd zijn. Startend bij 1 tot … (2 pers);
- Schiet met een elastiek 15 pingpongballetjes van een flesje vanop 3m (2 pers);
- Lak 5 teennagels per persoon van vier personen, maar houdt ten alle tijde het borsteltje in de mond (1 persoon per potje nagellak) (4 pers);
- Bouw een toren met vier appels die minstens vijf seconden recht staat (1 pers);

50 punten:

-Tril twee regenwormen uit de grond en geef ze een naam (1 pers);
- Zoek in een telefoonboek de juiste naam aan de hand van het telefoonnummer (1 pers);
- Drie mensen worden een kleur: rood, groen en zwart. Zij mogen enkel kledingsstukken van dat kleur aandoen van kop tot teen (kousen, trui, broek...). (ondergoed niet) (3 pers);
- Blaas een pingpong-balletje rond het gebouw (2 pers); (2 groepen mogen dit niet gelijktijdig doen)

Opdrachten tegen ander team

Alle andere opdrachten stoppen op dat moment even. Het spel wordt dus stilgelegd. Zorg dat de camera op een plaats staat waar je de groep goed ziet.

- Na 35 min in het spel: bv. papkesrace-estaffette  met 4 personen (winnende team 50 punten)

- Na 55 min: bv. twee personen wisselen in een gesloten slaapzak van kousen en trui (winnende team 50 punten)

- 1u15min: om ter eerst een glas water leegdrinken me een rietje tijdens het uitvoeren van een handenstand

Speleinde

Tel met beide teams op hetzelfde moment af. Het team dat op het slotmoment de meeste punten heeft, wint!

Materiaal
Materiaal per locatie Je zal het materiaal dus steeds 2x nodig hebben. vuilzak, tafel, touwtrektouw, ‘Onze Vader’ nieuwe versie op papier, papier, stylo’s, plakband (tape), blinddoek, lepel, elastieken en haarrekkers, 2 pakken kaarten, papieren flappen, krant, 8 papkes, slaapzak, box, muziek, routebeschrijving, schatkaart, morsecode, bal, personenweegschaal, zak nicnacjes, leeg luciferdoosje, 5 aardappels, aardappelmesje, 2 dezelfde kranten artikels, 16 pingpongballetjes, lege drankflesjes, 5 eieren, vork, pot, bestek, nagellak, lippenstift, confituur, mosterd, curryketchup, 2 fietsbanden, 12 appels, 2 bekers, 10 rietjes , beamer, laptop
Organisatie
KLJ

Leeftijd

12
tot
25 jaar

Aantal spelers

15
tot
100 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Soort
Intensiteit
zwaar