Muiterij aan boord

Muiterij aan boord

Speluitleg

De groepen zijn ongelijk verdeeld, bv 3 kapiteins en 7 matrozen. De kapiteins hebben op het binneste gedeelte van het terrein elk 4 flessen rum verstopt. De matrozen moeten 3 flessen rum verzamelen om ook kapitein te worden. Wie het derde flesje bij de centrale post binnenbrengt neemt de plaats van de kapitein over. Het 4e flesje dient enkel om te voorkomen dat de kapitein steeds 1 flesje bewaakt. De matrozen hebben 1 leven op zak, dat ze meoten afgeven aan de kapitein wanneer ze getikt worden, en voor 10 levens krijgt de kapitein 1 flesje terug. Het doel van de matrozen is dus om het derde flesje te vinden, voor de rest mogen ze samenwerken of elkaar tegenwerken, ook voor de kapiteins was het niet echt duidelijk of samenwerken wel loont.

Variaties

Variaties zijn mogelijk in het terrein, het geeft anders in een dicht bos, waar het makkelijker is om zich te verstoppen, maar waar het moeilijk is om een flesje te vinden. Op een open grasveld zullen de confrontaties sneller gaan en er meer gewisseld worden.

Opmerkingen

Speel je het in een dicht bos, neem dan grote flessen die goed opvallen, want anders zijn er flesjes onvindbaar en is het onmogelijk voor de matrozen om de flesjes te vinden. De flesjes moeten verspreid verstopt zijn, best op voorrand door de leiding, zodat ze niet allevier bij elkaar staan met de kapitein ernaast

van Modest Jacobs, Chiro Bodegem, Ternat

Materiaal
  • 4 per kapitein flesjes in verschillende kleuren
  • genoeg levens
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

0
tot
12 jaar

Aantal spelers

9
tot
20 spelers
Duur
0 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Terrein
Intensiteit
hevig