Rad van fortuin

Rad van fortuin

Speluitleg

Inkleding:

We spelen het Rad van Fortuin op een iets andere manier dan het tv-programma.

Doel:

Zoveel mogelijk geld verzamelen. De leden van het winnende team krijgen een gratis zakje chips.

Spelverloop:

De groep wordt verdeeld in verschillende kleine groepjes. We hebben een rad met verschillende vakken op.

  • Geldbedragen (9x)
  • Geldbedragen met een spelletje (9x)
  • Bankrupt (1x)
  • Skip it (1x)
  • Moneyswitch (1x)
  • Change groups (1x)
  • Cadeautje (1x)
  • Another spin (1x)

Iedere groep komt elk aan de beurt om aan het rad te draaien.

  • Als het rad op een geldbedrag komt, mag de groep een medeklinker zeggen. Als de genoemde letter (2x, 3x, 4x enz) voorkomt in het woord, wordt het geldbedrag (2x, 3x, 4x enz) genoteerd op hun scorebord. Ze krijgen nog een beurt om aan het rad te draaien. Als de genoemde letter niet voorkomt in het woord, is de beurt over. Ze kunnen ook een klinker zeggen, maar die moeten ze eerst kopen (250 euro).
  • Als het rad op een geldbedrag met een spelletje komt, gaan we eerst dat spelletje spelen. Het team dat het spel wint, mag dan een medeklinker zeggen of een klinker kopen volgens hetzelfde principe als hierboven.
  • Als je op bankrupt komt, verliest het team het volledige bedrag dat ze open hebben staan in de huidige ronde. Geldbedragen die ze verzameld hebben in vorige rondes over vorige woorden, staan vast en die kunnen ze niet meer verliezen.
  • Bij skip it gaat de beurt over naar het volgende team.
  • Moneyswitch betekent dat het openstaande geldbedrag van de verschillende teams met elkaar gewisseld wordt (van links naar rechts).
  • Komt het rad op change groups, dan worden de groepen gewisseld op basis van een verdeelspelletje.
  • Bij het cadeautje mag de groep kiezen tussen 3 bekers. Onder 2 bekers zit er een bepaald geldbedrag (dat ze zelf blind mogen trekken), onder één beker zit er een bankrupt. Ze kunnen ook kiezen om niet op het cadeautje in te gaan, maar daarmee is hun beurt ook over.
  • Bij another spin moet het team een bepaald bedrag naar keuze inzetten en nog een tweede keer aan het rad draaien. Komt het rad op een geldbedrag (met of zonder spelletje maakt niet uit), dan krijgt het team het ingezette bedrag. Komt het rad op één van de 6 speciale vakken, dan verliest die groep het ingezette bedrag van hun score en wordt het bedrag gelijk verdeeld over de andere groepen.

Enkel als een groep aan de beurt is kunnen ze een gokje wagen om het woord te raden. Hebben ze het juist, dan wordt ieders openstaande score vast gezet en kunnen ze het niet meer verliezen + het team dat het woord juist geraden heeft krijgt 200 euro erbij. Als het team fout geraden heeft, gaat de beurt over naar de volgende.

Spelletjes

  • 1, 2, 3 piano
  • Potverlos
  • Omgekeerd verstoppertje
  • Klapspel in een kring
  • Tik tak boem
  • Chinees voetbal
  • Ninja

(EVENTUEEL) TWEEDE RONDE

We raden nu uitdrukkingen en gezegdes. Elk team moet zich opsplitsen in mensen die de uitdrukkingen raden en iemand die zal zoeken. De letters komen één voor één in verschillende volgorde tevoorschijn. Vanaf dat het team denkt dat ze de uitdrukking gevonden hebben moeten ze dat sms’en naar hun teamlid die beneden/buiten staat. Dat teamlid moet dan op een afgebakende ruimte op zoek gaan naar het prentje dat bij die uitdrukking hoort. We steken er ook wat prentjes tussen die niet aan bod zullen komen als foppertjes.

Elke juist gevonden uitdrukking levert 200 euro op.

Materiaal
- Bal - 3 bekers - Rad - Whiteboardjes - Powerpoint
Organisatie
KLJ Nationaal

Leeftijd

16
tot
35 jaar
Intensiteit
matig