Speelclub baas!

Speelclub baas!

Speluitleg

Als de speelclubbers hun eigen dorp of stad hadden, hoe zou dat er dan uitzien? Net als bij de grote mensen of allemaal een beetje speelser? En nemen we vanaf nu dan de glijbaan in plaats van de trap?

DOEL VAN HET SPEL

In dit spel bouwen de speelclubbers in ploegjes van vijf hun ideale speelclubstad. Ze krijgen een blanco stratenplan, waarop ze verschillende elementen kunnen aanbrengen. Hun dorp uitbreiden doen ze door de andere ploegen uit te dagen voor een opdracht. Wie wint, mag een extra plaats toevoegen. Moedig hen zeker aan om creatief te zijn: niets is onmogelijk in een stad waar speelclubbers de baas zijn!

VOORBEREIDING

  • Teken op voorhand een stratenplan voor de speelclubbers. Maak evenveel stratenplannen als er ploegjes zijn. 
  • Maak samen met je speelclubbers een lijst met de mogelijke plaatsen in een stad en hoeveel punten die waard zijn. Stel hen de volgende vraag: ”Als jullie morgen baas zijn, wat moet je stad dan zeker hebben?” In de voorbeeldlijst met opdrachten vind je inspiratie. 
  • Zorg voor materiaal waarmee de speelclubbers hun stad kunnen opfleuren, zoals stiften, verf, wasco ‘s, enz.

VERLOOP VAN HET SPEL

Verdeel de speelclubbers in ploegjes van ongeveer vijf spelers. Geef elk ploegje een stratenplan en laat hen een leuke naam bedenken voor hun stad. De ploeg met de origineelste naam mag beginnen. De groep kiest uit de lijst iets dat ze graag willen bouwen. Aan elke plaats is een opdracht verbonden die ze met de volledige ploeg moeten volbrengen. Wint de ploeg die de plaats gekozen heeft, dan mogen zij die tekenen op hun stratenplan en krijgen ze daar punten voor. Verliezen ze, dan mogen de andere ploegen die plaats tekenen en krijgen zij de punten. De ploeg die op het einde van het spel de meeste punten heeft verzameld, wint!

De bouwstenen van Speelclubstad

Stel de lijst op in overleg met de speelclubbers zelf. Ziehier een voorbeeld.

  • Vliegveld: 5 punten 
  • School: 4 punten
  • Park: 4 punten
  • Milkshakebar: 2 punten 
  • Ziekenhuis: 9 punten 
  • Chirolokaal: 8 punten 
  • Pannenkoekenhuisje: 2 punten 
  • Pretpark: 2 punten 
  • Speelkasteel: 3 punten 
  • Zwembad: 3 punten
  • Zoo: 4 punten

Opdrachten en spelletjes

Vliegveld: Welke speelclubber wil later piloot worden? Leer hen een vliegtuig te maken! Vouw een papieren vliegtuigje en kijk welke ploeg het verste kan vliegen.

School: Het hoeft niet altijd saai te zijn op school! Laat de speelclubbers per ploeg een tekening maken met hun neus. De leiding moet raden wat ze getekend hebben.

Park: In het park zitten heel wat insecten verscholen: welke ploeg slaagt erin om als eerste vijf verschillende insecten te vinden?

Milkshakebar: Het kan soms heel druk zijn in de milkshakebar. Welk ploegje kan zonder te morsen de bestelling naar de andere kant van het Chirolokaal brengen?

Ziekenhuis: De dokters in het ziekenhuis moeten heel wat operaties uitvoeren. Daarom is het noodzakelijk om een vaste hand te hebben. Maak een parcours met woldraad. Iedereen moet erdoor gaan zonder de draad aan te raken.

Chiro: Geen plezier zonder een Chirolokaal, toch? Tijd voor een echte Chiroklassieker: vleeshoop! De speelclubbers haken zich vast aan elkaar. Dan begint de leiding te trekken tot iemand lost. Wie lost, helpt mee de anderen los te maken.

Pannenkoekenhuisje: Laat de ploegjes om het eerst een pannenkoek met choco eten zonder hun handen te gebruiken.

Pretpark: Hoe cool zou het zijn om een eigen pretpark in je stad te hebben? Ik ga naar het pretpark en ik neem mee ...

Speelkasteel

In het kasteel leven ridders en narren. Splits de groep op in twee ploegen. Laat hen in twee rijen naast elkaar gaan staan: de enen zijn ridders, de anderen narren. Als de leiding ‘ridders’ zegt, lopen de ridders weg en proberen de narren hen te tikken. De ridders zijn veilig als ze achter een bepaalde lijn geraken. Als de leiding ‘narren’ zegt, lopen de narren weg en lopen de ridders hen achterna.

Zwembad: Speel zwemmend tikkertje! De speelclubbers ‘zwemmen’ in het rond. Wie niet zwemt, kan getikt worden. Het spel is afgelopen als iedereen getikt werd.

Zoo: De ploegen moeten in olifantenpas rond het Chirolokaal lopen. Wie eerst terug is, wint.

EINDE VAN HET SPEL

Tel aan de hand van de lijst de punten van elk ploegje op. Welke plattegrond levert de meeste punten op?

Hebben jullie nog tijd over? Laat de speelclubbers hun stad dan nog opvrolijken met bomen, straatverlichting, enz. Je kunt ook nog een prijs uitreiken voor ‘meest kleurrijke stad’ of ‘origineelste stad’ of ... Bespreek nadien met de speelclubbers hoe het was om hun eigen stad vorm te geven. Zouden ze dat graag meer doen? Wat zouden ze graag veranderen aan hun dorp of stad?

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

8
tot
10 jaar
Intensiteit
matig