spelletjes in thema Disney

spelletjes in thema Disney

Speluitleg
vaiana/moana: (Namendans) zoals jullie misschien wel weten dans vaiana samen met haar oma op het ritme van de zee nu gaan wij dansen zoals vaiana en We staan allemaal in een kring en zeggen om de beurt onze naam en doen daarbij een gekke beweging of gezicht, de anderen doen dit dan samen na.
 
sebastiaan: (Wie is de Zieke Krab) Alle kindjes (behalve één die niets mag weten) zitten in een kring en eentje is bij afspraak de zieke krab. Dan komt de vrijwilliger terug en mag die drie keer gaan zitten op iemands schoot. Doel is om te raden wie de Zieke Krab is (ideaal spel om de namen te leren kennen :) )
 
123 Piano Disney Editie: 123 piano maar de moni’s roepen om de zoveel keer eens welk disneyfiguur je moet nadoen en tonen deze ook voor.
Dash: dash van the incredibles staat bekend om zijn superkracht en dat is snelheid daardoor is hij bijna niet zichtbaar Alle deelnemers lopen door elkaar tot een moni Dash roept. Dan moeten alle deelnemers op hun buik gaan liggen en hun ogen dicht doen. Dan leggen de moni’s een doek over één van de deelnemers en roepen ze weer Dash. Iedereen behalve de persoon onder het laken mag terug rechtstaan en dan moeten ze raden wie er onder het doek ligt. 
materiaal: doek
 
Peter Pan spel:
Kapitein Haak heeft al het elfenstof van Peter Pan gestolen en het verborgen in zijn schatkist. Tinkelbel wil Peter wel helpen op voorwaarde dat hij een paar opdrachten voltooid (vb: maak een dansje voor Tinkelbel, bouw een mooie toren of huisje voor Tinkelbel, leg een hindernissenparcour af, ….) Elke keer dat je een opdracht voltooid geeft Tinkelbel je een stukje van de kaart die naar de sleutel leidt die de kist van Kapitein Haak opent.
 
rapunzel: (dansaparatuur) zoals jullie weten heeft rapunzel heel lang vastgezeten in een toren wanneer de stoere prins haar bevrijd en ze eindelijk buiten is doet ze bij elk voorwerp dat ze vindt een verschillend danspasje. voorwerpen zoeken in de tuin, bij elk voorwerp een beweging zoeken, de voorwerpen achter elkaar leggen = dansje
 
anna & elsa (adam en eva/ marco polo) Duidt een Anna en een Elsa aan. Blinddoek alle leden. Geef Anna een knuppel. Als het spel begint, roept Anna "Elsa, waar ben je". Elsa antwoordt: "Hier". Als Anna Elsa 3 keer kan kloppen, is het spel afgelopen en kan je een nieuw koppel aanduiden.
 
winnie de poeh: (dikke bertha) zoals jullie weten geeft winnie de poeh graag knuffels het is de bedoeling over te lopen zonder dat winnie de poeh je pakt word je toch gepakt dan wordt je ook winnie de poeh het spel duurt tot maar 1 iemand meer over is
 
mulan: chinese voetbal
 
Bloat (Tiktakboem) bloat is een kogelvis als hij bang of boos is kan hij plots zichzelf opblazen 1 kindje zit in het midden van de cirkel, en zegt “blub blub blub” of “wissel” of “boem”, de anderen geven de bal door tot de “boem”.
 
robin hood: een man die nooit zijn doel mist dat kan niemand anders zijn dan robin hood zo meteen wordt iedereen (robin hood) het is de bedoeling de anderen met de bal op hun benen te raken wanneer de bal de benen raakt ben je uit en mag je rond het terrein gaan staan. De bal blijft in beweging door erop te slaan met de handen.
 
up (Zweefwedstrijd): kleuters werken samen in 1 of 2 groepen om een ballon zo lang mogelijk omhoog te houden. 
 
doorenroosje (dode vis)prikte zich aan een spinnenwiel en viel in een diepe slaap zo meteen worden jullie allemaal geprikt en vallen jullie in slaap op de grond we gaan kijken wie er echt slaapt door iets grappig te zeggen of te kietelen beweeg je dan val je af en mag je mee helpen de anderen wakker te maken degene die als laatste overblijft wint
olly olifant (tikkertje olifant) olly olifant is een vriendje van winnie de poeh en is dol op spelletjes hij speelt tikkertje met zijn slurf De tikker is de olifant. Hij houdt met zijn linkerhand zijn neus vast en steekt de rechterhand en -arm door de ‘opening’ van zijn linkerarm. De olifant probeert de andere spelers met de rechterhand te tikken. Zodra iemand is aangetikt, wordt hij of zij ook een olifant en tikt mee. Het spel gaat door tot er alleen nog maar olifanten rond lopen.
 
Muai van Moana: dikke bertha
 
Tijgertje: vlaggenhoekspel 
Er zijn twee ploegen. Het terrein is een vierkant, met aan de ene kant de 2 ploegen op een hoek, en aan de andere kant voor elke ploeg een vlag, maar zo dat elke ploeg recht voor zich de vlag van de andere partij heeft. Een van de ploegen stuurt nu een speler het veld op, die probeert de vlag te halen en naar zijn kamp terug te brengen. De volledige andere ploeg probeert hem te tikken. Als hij getikt is, blijft hij staan op de plaats waar hij getikt is. Dan is het aan de andere ploeg om iemand uit te sturen. Het afwisselen gaat door tot of een van de ploegen zijn vlag in zijn kamp gekregen heeft, of iedereen van een ploeg in het veld staat. Je kan je ploegmaats bevrijden door ze aan te tikken. Wie terug in het kamp is, kan weer meedoen.
 
Elsa van Frozen: aaaaaa-spel 
In elk vak staat een ploegje. Om beurt loopt een speler uit in het andere vak. Hij roept "Aaaaaaaaaa. . .". Zolang hij dit roept mag hij personen tikken. Wie getikt is, moet bij het andere ploegje. Als de tikker niet meer roept (of ademt onderweg) moet hij stoppen. Als hij niet meer tijdig in zijn eigen vak raakt, moet hij in het vak blijven. Hij moet dus blijven roepen tot hij terug is. Het spel eindigt als alle spelers in het zelfde vak staan.
 
Garfield: 2 is te weinig, 3 is te veel
Iedereen gaat per 2 staan. Vorm nu een kring zodat er telkens 1 persoon voor een andere persoon staat ! Er wordt een kat en een muis aangeduid. De kat moet de muis proberen te tikken. Lukt dat, dan wordt de kat de muis en omgekeerd. MAAR, de muis kan wegvluchten en zichzelf in veiligheid brengen. Hoe? Door voor een duo te gaan staan. De achterste persoon van dat duo wordt dan kat en de huidige kat wordt muis. Zo gaat het spelletje verder. Je moet dus goed opletten wanneer er iemand voor je duo komt staan wat je moet doen. FUN gegarandeerd!
 
Rapunzel +Flynn rider ridder: ridder en jonkvrouw 
We zetten de groepen door elkaar in een kring. Eén iemand gaat in het midden van de kring zitten. We veronderstellen even dat er een persoon A (bijvoorbeeld Amina) in het midden zit. Amina zegt eerst een oneven nummer van persoon B (vb. Babette) uit de ene groep en dan een even nummer van persoon C (vb. Christophe) uit de andere groep. Christophe moet Amina in het midden proberen kussen, maar Babette moet dat verhinderen. Het doel van Babette is om Christophe zelf te kussen. Amina blijft gewoon in het midden zitten. Kussen moet op het hoofd. Een knie of schouder telt niet. De winnaar (dat is diegene die het eerst een kus kon geven) neemt de plaats in het midden in.
 
Haan Moana (heyhey): hanengevecht
iedereen staat op 1 been en probeert de tegenstander met beide voeten aan de grond te brengen tot er 1 persoon over blijft
 
Bakker van Belle en het beest: Bakker en deeg
 iedereen gaat in een cirkel op de grond liggen en haakt de armen in elkaar. Nu probeert de leiding de kinderen los te trekken uit de cirkel wie er wordt uitgetrokken moet helpen met de rest los te trekken de kinderen moeten zich steeds weer in elkaar haken → in de modder
 
Aladdin: burchtbal
Er wordt een speelveld gemaakt. Het speelveld wordt in twee vakken verdeeld. In ieder vak komt achterin een cirkel. In deze cirkels komen de burchten te staan. De groep wordt nu in 2 teams verdeeld. Ieder team gaat in zijn eigen speelhelft staan. Van ieder team gaat nu 1 kind bij de burcht in zijn speelhelft staan. Als er wordt gefloten is het de bedoeling dat de kinderen van de linkse speelhelft de burcht van de rechtse speelhelft proberen om te gooien met de bal (en omgekeerd). De kinderen die bij de burcht in de cirkel staan mogen proberen om de bal tegen te houden. Is de burcht omgegooid dan krijgt het team die hem heeft omgegooid 1 punt. Let op: de kinderen mogen dus alleen de burcht in het andere speelvak omgooien.
 
Merlijn de tovenaar: balspel maar ben de naam kwijt ik denk tovenaar
De groep wordt in 2 teams verdeeld. Elk team heeft een bal en er wordt een terrein afgesproken. Per team wordt er een kapitein/tovenaar gekozen; deze blijft geheim, enkel je eigen team mag weten wie de kapitein is. Het is de bedoeling om met de bal het ander team aan te gooien. Als je bent aangegooid moet je op de grond gaan zitten, je kan enkel bevrijd worden door de kapitein. Deze probeert zo subtiel mogelijk zijn team vrij te tikken. Als de kapitein is aangegooid kan er niemand van dat team bevrijd worden. Er wordt niet gelopen met de bal als je bent aangegooid en op de grond zit kan je het andere team nog steeds aangooien maar je moet op je plaats blijven zitten tot de kapitein je bevrijdt. (Bij elk team moet een moni kijken wie de kapitein is en nagaan dat enkel deze vrij tikt.)
 
boze stiefmoeder: billenklets
De leden zitten  in een kring met hun handen aan hun oren. Iemand heeft "de bal". Hij mag nu op de dichtstbijzijnde billen van zijn buren slaan tenzij die hun hand er leggen. Als hij zegt "Ik geef de bal door aan Dirk", mag Dirk zijn buren kletsen, en hij niet meer. Als iemand op het hand van iemand klopt (als dat al op de bil lag), krijgt de klopper van die persoon een vrije slag.
 
De kleine zeemeermin: estafette 
 
We doen een estafette maar dan met de benen aan mekaar geknoopt.
Nemo: bottleflip 
 
Scar: Moordenaar en detectieve 
Iedereen sluit de ogen. De leiding geeft één persoon (= de moordenaar) 1 tik op de schouder en een andere persoon (= de detectieve) 2 tikken op de schouder. Dan opent iedereen de ogen en loopt door mekaar. De moordenaar moet mensen proberen vermoorden door ernaar te knipogen. Als je een knipoog ontvangt val je neer op de grond. De detectieve moet proberen te achterhalen wie de moordenaar is. Als de detectieve kan achterhalen wie de moordenaar is voordat hij/zij zelf vermoord wordt, wint hij/zij.
 
Moana: Limbo 
 
Ernesto de la cruz: trefbal 
 
Olaf: stoelendans 
 
Dory: wie ben ik?
 
Sneeuwwitje
We zoeken iemand met een sterke mond en een sterke maag. 
De twee leden moeten om ter snelst een appel opeten, maar hun handen zitten vastgebonden op hun rug. 
 
De kleine zeemeermin
We zoeken iemand dat snel is.
De twee leden doen een race met de benen aan elkaar gebonden, tijdens de race komen ze ook enkele obstakels tegen.
 
De kikkerprins: 
We zoeken iemand die niet vies is van zijn/haar groepsgenoten. 
1 iemand (= de prinses) gaat de kamer uit, zodat hij/zij niets kan horen. In de kamer worden 3 personen gekozen: iemand van de oertijd, iemand van de middeleeuwen en iemand van de eigen tijd. De 3 personen staan naast mekaar op een rijtje en de derde persoon heeft water in de mond. De prinses komt terug in de kamer en moet eerst de persoon van de oertijd op de voet kussen. De tweede persoon moet op de hand gekust worden. De derde persoon moet op de mond gekust worden. Vlak voordat de prinses de derde persoon op de mond wil kussen, spuwt deze persoon het water uit op de prinses. 
 
Ariël:We zoeken iemand die lang zonder adem kan/we zoeken iemand dat goed overweg kan met water. 
Misschien die tiktok challenge met die bellen blazen in mekaar op tafel?
 
 
 
Mulan:
We zoeken iemand die sterk is. 
De leden proberen door een blad papier te slaan 
 
Rapunzel:
We zoeken iemand creatief.
Tekenwedstrijd binnen de minuut een zo mooi mogelijke prinsessenjurk tekenen.
 
Dorenroosje
Volledige teams worden afgevaardigd 
We spelen dode vis. De persoon die het langst volhoudt zijn/haar team wint. 
 
 
 
Materiaal
ballen, ballon, kegels, limbo touw of stok, appel, papier, tekengerief
Organisatie
klj

Leeftijd

3
tot
12 jaar

Aantal spelers

4
tot
30 spelers
Duur
20 minuten
Intensiteit
matig