Tijdmachines

Tijdmachines

Speluitleg

De tito’s zitten vast in een tijdloze zone. Ze moeten proberen uit die zone te ontsnappen en terug te keren naar de hedendaagse tijd. Daarvoor hebben ze een tijdsleutel nodig. In vier verschillende tijdzones kunnen ze delen van de tijdsleutel ophalen. Een extra moeilijkheid: ze krijgen daarvoor maar twee uur de tijd!

SPELVERLOOP

De tijdloze zone

Jullie zijn professoren die een teletijdmachine gebouwd hebben, maar er is iets misgelopen. De tito’s zitten nu in een tijdloze zone en moeten terugkeren naar de tegenwoordige tijd. Geef hen de opdracht om naar de verschillende tijdzones te gaan en daar de sleutelkaarten te gaan ophalen. Geef hen verkleedmateriaal ter beschikking en vertel hen dat ze alles mogen gebruiken zodat ze niet opvallen in het tijdperk waarin ze zich begeven.

Oertijd

Lendendoeken, knuppels en verhoogde voorhoofden: laat je tito’s zich verkleden als echte oermensen! Iemand van de leiding gaat geblinddoekt boven op een stoel staan met een papieren knuppel. Onder de stoel liggen kaartjes in verschillende kleuren, die met de tijdsleutel op is rood. De tito’s beginnen in een cirkel op ongeveer tien meter van de stoel. Het is de bedoeling dat ze de rode kaart stelen. Als ze geraakt worden door de knuppel moeten ze terug naar de startlijn.

Eerste Wereldoorlog

Velden, loopgraven en klaprozen. De tito’s zijn naar de Eerste Wereldoorlog geflitst. Geef hen de opdracht om zich op één lijn op te stellen. De kaart ligt bij de wachtpost. Iemand van jullie speelt de wachtpost en mag enkel door een verrekijker (een lege wc-rol) kijken. Ze kunnen de sleutel gewoon gaan halen, maar de wachtpost mag hen niet zien. Als de wachtpost iemand ziet bewegen, moet die terug naar de startlijn. De eerste die de wachtpost bereikt, krijgt een blauwe kaart.

Oude Egyptenaren

Geef de tito’s de opdracht om zich te verkleden als farao. De twee best verklede farao’s krijgen het recht om te regeren over de slaven (de rest van de groep). De slaven blinddoeken zich. Zo moeten ze een zo hoog mogelijke toren bouwen terwijl de farao’s instructies geven. Als de groep binnen de acht minuten een piramide van vijf verdiepingen kan bouwen, krijgen ze een beloning van de opperfarao (de leiding). De beloning is een paarse kaart.

Industriële revolutie

Grote fabrieken, stoommachines en steenkoolmijnen. De tito’s zijn in de 19e eeuw beland als fabrieksarbeiders. De laatste tijdsleutel bevindt zich in een textielfabriek, waar ze moeten infiltreren. Gooi een lang, dik touw op een hoopje in het midden van de groep. Vervolgens vraag je alle tito’s het touw met één hand vast te pakken. De opdracht is nu het touw te ontwarren zonder de handen los te laten. De bedoeling is dat ze eindigen op één rij, met in hun handen een ontward touw. Dat levert hen een bruine kaart op.

EINDE VAN HET SPEL: de tijdcode

Als de tito’s de vier tijdsleutels verzameld hebben, moeten ze die in de juiste volgorde zien te krijgen. Dat testen ze door de vier kaarten in een bepaalde volgorde in de teletijdmachine te plaatsen. Wanneer ze een code uitproberen, krijgen ze te horen hoeveel kleuren juist zijn maar op de foute plaats staan, en hoeveel kleuren juist zijn die ook nog eens op de juiste plaats staan. Als ze de code raden, kunnen ze ontsnappen aan de tijdloze zone! Back in time?!

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Intensiteit
rustig