Kookwedstrijd

Kookwedstrijd

Speluitleg

Wat we allemaal al weten, is dat de tito’s houden van eten. Daar krijgen ze maar niet genoeg van. Maar kunnen de tito’s ook zelf een driesterrenmenu klaarmaken? Daag je tito’s uit om te koken voor een jury!

DOEL VAN HET SPEL

De tito’s moeten in kleine groepjes een zo lekker mogelijke maaltijd klaarmaken. Maar daarvoor krijgen ze maar een beperkt aantal ingrediënten. Welke ingrediënten ze gebruiken, dat kiezen ze zelf. Of toch gedeeltelijk. Want voor elk ingrediënt moeten ze een opdracht doen, en de ploeg die deze opdrachten het beste uitvoert, mag als eerste zijn ingrediënten kiezen. Op het einde van het spel beslist de jury welke maaltijd de lekkerste is.

SPELVERLOOP

Verdeel je tito’s in ploegjes van vijf. Leg op voorhand vijf appels, ajuinen, knoflook, citroenen, enz. in een mand. Laat ze blind iets uit de mand nemen. Wie hetzelfde heeft genomen, behoort tot dezelfde ploeg. Die ingrediënten mogen ze ook al gebruiken in hun recept.

Ronde 1: ingrediënten verdienen

In deze ronde moeten ze opdrachten doen waarmee ze ingrediënten kunnen verdienen. Die moeten ze zo goed mogelijk doen om niet als laatste met de overgebleven ingrediënten te blijven zitten. Het komt er dus op aan zoveel mogelijk punten te scoren om na de opdrachten als eerste aan zet te zijn. Er zijn vijf opdrachten die ze tot een goed einde moeten brengen.

Opdracht 1: stresssituaties: Bij de eerste opdracht testen we of de tito’s snel kunnen zijn in een stresserende situatie. Stress zien we hier als een zware last op de schouders. Alle ploegjes moeten een ‘snel duo’ naar voren sturen. Zij moeten een parcours afleggen tegen de duo’s van de andere ploegen. Ze doen dat met een zware last op hun schouders: de ene zit op de rug van de andere. Het duo dat als eerste aankomt, krijgt vijf punten, het tweede duo krijgt vier punten, enz.

Opdracht 2: de fijne motoriek: Goeie koks hebben een fijne motoriek nodig. Laat de ploegjes één iemand naar voren sturen met een fijne motoriek. Laat de tito’s uit een bad met eendjes één eendje vissen. Onderaan op dat eendje staan de punten die de ploeg verdiend heeft. Tip: je kunt hun motoriek ook testen door hen met pingpongballetjes naar wc-rolletjes te laten gooien. In dat geval zet je punten aan de binnenkant van de toiletrol.

Opdracht 3: recepten ontcijferen: Koks moeten in een korte tijd zoveel mogelijk recepten kunnen ontcijferen. Geef elke ploeg tien droedels of raadsels. De ploeg die na vijf minuten de meeste raadsels juist heeft, krijgt de meeste punten. De ploeg met het minste raadsels juist krijgt de minste punten.

Opdracht 4: potten roeren: Echte koks moeten in grote potten roeren. Om in grote potten te roeren, heb je veel kracht nodig. Dat gaan we testen door een krokodillengevecht. Laat elke ploeg de sterkste persoon naar voren sturen, bijvoorbeeld Sien en Cas. Sien en Cas moeten recht tegenover elkaar gaan staan in pomphouding. Door op een hand te leunen, moeten ze proberen elkaar onderuit te trekken met hun andere arm. Als Sien erin slaagt Cas onderuit te trekken, is zij de winnaar van dit duel. Zij moet dan strijden tegen de winnaar van het andere duel, enz.

Opdracht 5: de juiste kruiden: Koks moeten snel de juiste potjes kruiden vinden. Als je met vier ploegen bent, baken je een groot vierkant af. Als je vijf ploegen hebt, baken je een vijfhoek af, enz. Zet aan elke zijde een ploeg en zet in het midden van het terrein een doos met speelkaarten. Iedere ploeg geeft iedereen een nummer van 1 tot 5. Die nummers zijn geheim voor de andere ploegen. Roep dan een nummer af en een speelkaart, bijvoorbeeld ‘de nummers 4 zoeken ruiten 9’. Nu is het de bedoelding dat uit elke ploeg de tito met nummer 4 naar het midden loopt en de speelkaart ruiten 9 zoekt. De ploeg van de tito die als eerste de kaart vindt, krijgt een punt. Ga zo door tot er een ploeg is met 5 punten.

Ronde 2: verdeling van de ingrediënten

Tel alle punten op en maak een ranking. De ploeg met de meeste punten mag eerst hun mand met ingrediënten kiezen, dan de ploeg die als tweede is geëindigd, enzoverder. 

Ronde 3: de kookwedstrijd Laat de tito’s nu een lekker menu klaarmaken met de ingrediënten die ze verdiend hebben. Als jullie geen oven ter beschikking hebben, kunnen jullie misschien iets klaarmaken op een rooster boven een kampvuurtje? Als de maaltijden klaar zijn, spelen jullie voor jury. Ga per twee aan tafel zitten. Een iemand van de leiding heeft een blinddoek om en proeft blind. De tweede zit erbij om de punten omhoog te steken, maar mag niets zeggen. Tel de punten van hen allebei op. De ploeg die in totaal de meeste punten heeft gescoord, wint!

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Intensiteit
rustig