Verantwoord onverantwoord

Verantwoord onverantwoord

Speluitleg

Speluitleg

De deelnemers moeten lucifers verzamelen doormiddel van spelletjes te spelen. Op het einde maken ze een originele tekening met de verzamelde lucifers die we dan in brand steken. De groep met de mooiste tekening, wint de activiteit. Per spelletje dat gespeeld wordt kunnen lucifers verdiend worden. De winnende groep krijgt een groot doosje lucifers en de verliezende groep een klein doosje.

Groepsindeling

We maken twee groepen. Michelle kent een trucje om een sopje te maken dat kan branden op je hand. De deelnemers soppen hun hand in een van de twee emmers. De ene emmer is gevuld met water en zeep, de andere met het speciale sopje. Dan steken we alle handen in brand en zo worden de twee groepen gevormd.

Spelletjes

Doof het vuur

Elke groep krijgt zijn ‘kamp’ toegewezen. Dit is een met afspanningslint op de grond afgebakende cirkel. In deze cirkel mogen ze dan 5 theelichtjes plaatsen (indien het waait, mogen ze wat hout verzamelen en een klein vuurtje maken). De aanvallers moeten in het midden van het plein een slok water halen en proberen het vuur van de andere groepen de doven. De verdedigers moeten steeds met minstens 1 voet het afspanningslint raken, als zij een aanvaller kunnen tikken moet deze zijn mond leegspuwen en moet de aanvaller dus nieuw water gaan halen. Welke groep kan het langst zijn vuur brandend houden? Wijs hier zeker op fair-play, als je getikt bent ben je getikt en de verdedigers komen niet van hun lint af (anders telt de tik niet).

Zeeslag XL

Baken een terrein (liefst op asfalt of steen) van vier bij vier af, met in de helft een hoge barriere (niet vlambaar)waar niet kan worden overgekeken. Vervolgens laat je twee teams op hun deel van het terrein een aantal bootjes zetten die ze hebben gevouwd (en op voorhand benoemd en versiert voor de knutselfans). Om beurt mag ieder team nu een brandende kurk over de barriere gooien (van achter hun terrein). De winnaar is uiteraard diegene die op het einde nog bootjes over heeft. Opgepast voor trisjers die gaan kijken waar het andere team hun bootjes staan!

Firevoetbal

Maak een bal met oude katoenen doeken. Maak de bal vast met ijzerdraad. Overgiet met white spirit en steek de bal in brand. Met deze bal spelen we een potje voetbal.

Deelnemers doen best een lange jeansbroek aan. Synthetisch materiaal is brandbaar.

Vuur op een rij

We spelen levende vier op een rij met brandende kurkenstoppen. We geven de kurken een kleur per team (op voorhand verven).

Touwlopen

Elk team krijgt een touwtrektouw. Deze spannen ze op en laten hun teamleden hier om de beurt over lopen. Het team die als eerste iedereen kan laten lopen wint. Als ze vallen, beginnen ze terug vanaf het begin.

Ladderklimmen

Elk team krijgt een lange ladder. Deze moeten ze stevig vasthouden zodat de teamleden omhoog kunnen klimmen. Het team waarvan iedereen het eerst boven is geweest, wint.

Speleinde

Elk team krijgt 20 minuten de tijd om een mooie tekening te maken met hun verdiende lucifers. Deze steken we in brand.

Materiaal
Spelmateriaal: - Aantal emmers water - 2 lege emmers - Water - Afspanlint - 10 theelichtjes - 6 kegels - Groot doek of plastiek - Papier (voor bootjes te vouwen) - Kurken (veel!) - Oude katoenen doeken - Ijzerdraad - Nagels - 2 touwtrektouwen - 2 lange ladders - Nagels - Krijt Winkel: - White spirit: 3 bussen - 10 grote doosjes lucifers - 10 kleine doosjes lucifers - Dreft - alcohol Klaarzetten door materiaalteam: - doek spannen voor zeeslag XL. Ondergrond moet zand of stenen zijn ivm brandgevaar.
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
25 jaar
Duur
2 minuten
Terrein
Intensiteit
hevig