verdedig je kampenland

verdedig je kampenland

Speluitleg

voorbereiding : - geld ( briefjes van 5,10,20,...€) - papieren met inwoners op dus papier in vakjes verdeelt en elk vakje telt 20 000 inwoners (in totaal 25 vakjes) 500 000 inw - zorg voor genoeg verschillende opdrachten - materialen voor het kamp te bouwen ( schop, sjortouw, ...) - kaartjes maken (die in de vakjes van de mensen op het inwonerspapier kunnen liggen) met: 1 vaccin tegen hiv 2 vaccin tegen vogelpest 3 vaccin tegen sars 4 vaccin tegen dierenpest - en kaartje voor aanval - kaartjes voor verdediging - en boek kaarten (elke ploeg een teken vb ploeg 1 klaveren, ploeg twee harten, ...) taken leiding : - een iemand is de bak daar kan men door het uitvoeren van opdrachten geld verdienen - een iemand die de vier soorten vaccin kaartjes verkoopt - iemand die de aanvals- en verdedigings-kaartjes verkoopt - en een inspecteur (kan ook boeman spelen, dit kan ook door nog extra leiding gedaan worden ) begin : bouw een kamp met 5 voorwaarden : 1 maak een kluis in je kamp 2 maak een grachtje rond je kamp 3 maak een vlag van je kamp 4 sjor iets tegen je kamp 5 maak een dak aan je kamp (hiervoor krijg je een half uur) elk van deze opdrachten is goed voor 100 000 inwoners dus als je slaagt in alle opdrachten heb je 500 000 inwoners slaag je bv in één opdracht niet heb je er maar 400 000 inw het spel kan beginnen : je vertrekt: het doel is telkens er een epidemie uitbreekt (die wordt afgeroepen door de inspecteur) dat je zorgt dat al je inwoners beschermt zijn: dus je gaat vaccins kopen en je legt die op het blad met je inwoners wanneer de inspecteur komt controleren en niet alle mensen zijn beschermt tegen de ziekte die hij heeft afgeroepen verdwijnen die mensen; het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk mensen behoudt je kan ook andere kampen gaan aanvallen met de aanvalskaartjes en het kamp kan zich verdedigen met verdedigingskaartjes vb.1 je gaat aanvallen met 5 aanvalkaartjes en het kamp heeft 8 verdedigingskaartjes dan verliest de aanvaller en dan wisselt men de kaartjes dus geeft men 5 verdediginskaartjes af en deze zijn niet meer geldig (hierom kan je best met kleuren per ploeg werken) en moet hij in zijn kamp drie kaarten van de boek kaarten halen (elke ploeg heeft er elf) vb 2. wint nu de aanvaller, gebeurt hetzelfde als in vb 1 maar krijgt de aanvaller de speelkaarten wanneer al je speelkaarten op zijn, of je volk is uitgestorven, ben je verloren. degene met het grootste volk is gewonnen (maar moet minstens nog 1 speelkaat bezitten) men kan geld verdienen bij de bank door opdrachten te doen het hangt van de moeilijkheid van de opdracht af hoeveel geld je krijgt

Variaties

je kan ook met boe-man(nen) spelen die lopen rond en nemen alles af waarmee je in het bos rondloopt; dus best zoveel mogelijk in het kamp laten

Opmerkingen

het is in het begin zeer ingewikkeld, maar het lukt daarna wel vlotjes

Materiaal
  • per ploeg een vlag - stof : voor vlag
  • per ploeg -schop voor kluis en gracht
  • ....... -sjortouw
  • genoeg kan je uittel alle papieren kaartjes
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

0
tot
12 jaar

Aantal spelers

16
tot
99 spelers
Duur
200 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Terrein
Intensiteit
extreem