Vlaggenroof Extreem - Urbex edition

Vlaggenroof Extreem - Urbex edition

Speluitleg

Vlaggenroof Extreem

Waar? Fort de la Chartreuse

Spel:  vlaggenroof

Doel: De vlag van de andere groep stelen en het bengaals vuur aansteken.

Speluitleg:

De leden worden verdeeld in 2 groepen. Van die 2 groepen zal telkens 1 persoon worden geïsoleerd van de groep en apart spelen.

  1. START:

De groep zit vastgeketend in het begin (slot). Voor hen hangt een groot raadsel. Als ze het raadsel ontcijferen komen ze uit op een telefoonnummer. Hiermee kunnen ze tijdens het spel communiceren met de geïsoleerde persoon.

De geïsoleerde persoon staat in een kamer waar veel al dan niet bruikbaar materiaal ligt. De individuele persoon moet een puzzel leggen om de grote groep te kunnen bevrijden. Op de achterkant van de puzzel staan de nummers van het cijferslot van boven naar onder te lezen. Later bellen ze de code door naar hun groep. Die kunnen zichzelf dan bevrijden.

  1. VERVOLG VOOR DE GROEP:

Nadat de groep bevrijd is, kiest de groep 1 van de 2 rugzakken die op de gang staan en gaan ze hun vlag verstoppen. In de rugzak zitten opdrachten, materiaal voor de opdrachten & spullen die ze kunnen gebruiken, maar eigenlijk niet nodig hebben.

Het hoofddoel van de groep is om de vlag van de andere groep te stelen uit hun kamp, naar het binnenplein te lopen met de vlag en het bengaals vuur af te steken. Het bengaals vuur is natuurlijk ook versleuteld met een letterslot. De groep kan het bengaals vuur vrijspelen door opdrachten te doen slagen. Voor elke geslaagde opdracht wordt er een letter verdiend (zie punt 3).

Bij heel wat opdrachten hebben ze ook de hulp nodig van de geïsoleerde persoon, die in haar kamer heel wat tips/ een deel van de opdracht op heeft hangen. Indien de opdracht is voltooid stuurt de groep een sms met bv: ‘opdracht dam geslaagd’. De geïsoleerde persoon krijgt op die manier de toestemming om een bepaalde letter te gaan halen.

  1. VERVOLG VOOR DE GEÏSOLEERDE PERSOON

​1 persoon per groep wordt geïsoleerd in een deel van het gebouw. Deze persoon heeft 2 verschillende taken in de aparte ruimte:

1. Haar groep helpen met de opdrachten door de materialen die in de kamer bij hun liggen

2. De letters van de lettercode verzamelen op de gang

Zodra de geïsoleerde persoon alle 5 letters van het letterslot voor het bengaals vuur heeft verzameld, moet deze persoon zo snel mogelijk bij de groep proberen te geraken met deze code.

  1. OPDRACHTEN:
  • Spot het schilderij:

Elke groep heeft in zijn rugzak een afbeelding van een schilderij zitten. Bij de individuele persoon in de kamer hangen ook heel wat verschillende schilderijen op tegen de muur. Het is de bedoeling dat ze het het verschil vinden in eenzelfde schilderij. (zoals in de mol 2021) Ze communiceren met elkaar door te bellen. Foto’s sturen mag niet!

Zodra de individuele persoon het juiste antwoord kan vertellen aan de leiding in de kamer krijgen ze de letter die ze mogen gaan zoeken. (C)

  • Ninjastyle:

Verplaats je van punt A zonder gezien te worden door de leiding.

Op plaats A hangt een blad waarop staat: ‘stuur 4AW5 naar je geïsoleerde persoon.’ De geïsoleerde persoon zal weten dat hij de letter S mag nemen.

  • Gamenight

De leden zoeken in het gebouw een kamer waar een leiding zal zitten waar ze tegen moeten dammen. Hoe ze dit moeten doen en de exacte regels komen ze te weten door dit aan de aparte persoon te vragen.

Indien ze het spel hebben gespeeld, krijgen ze de code ‘schaakmat’ van de leiding. Deze moeten ze opnieuw sturen naar de geïsoleerde persoon die de letter T mag nemen.

  • Slimme koppen

In de rugzak zit een knoop/Rubiks cube. Indien ze deze kunnen ontwarren of 1 vlak van de rubiks cube kunnen vrijspelen en een foto kunnen doorsturen naar de geïsoleerde persoon kan deze de letter H gaan halen.

  • Slag der zee

De groep heeft een zeeslagbord. Ze moeten proberen de boten te raken die hier verstopt zitten. De coördinaten van die boten kan de individuele persoon terugvinden in zijn kamer. Er zitten heel veel papiertjes in een pot. Op enkele papiertjes staan er coördinaten in het rood. Dit zijn de coördinaten van een boot die ze moeten vernietigen, de andere coördinaten zijn in het zwart gedrukt. Er wordt hen niet verteld dat ze de rode coördinaten moeten zoeken. Indien de groep de juiste boten vernietigd, bekomen ze de letter N. Deze sturen ze naar de geïsoleerde persoon die deze letter ook moet zoeken.

⇒ Lettercode bengaals vuur: CSTHN

TO DO

WIE?

Puzzel met code cijferslot (2x)

Raadsel voor telefoonnummer (2x)

Begaals vuur in schoendoos toebinden + lettercode plakband

2 identieke schilderijen waarvan 1 met fout (2x) afdrukken

4 random schilderijen afdrukken

Opdrachten printen (2x)

Letterkaarjes met de letter (2X) CSTHNABCDKRTHEIO

Plattegrond met locatie A (2x)

Plattegrond met kruis (2x)

Papier met boodschap: ‘stuur 4AW5 naar je geïsoleerde persoon’

afgedrukte regels damspel

Coördinaten van boten die de letter N vormen in rood lettertype

Random coördinaten in zwart lettertype

Overzicht volgorde lettercode

Random raadsels

Knoop/rubiks cube (2x)

MATERIAAL

WIE?

vlag

2 cijfersloten 

touw/ketting

schoendoos

bengaals vuur + aansteker

2 rugzakken

Random spullen (2x)

Zeeslagbord (2x)

Dambord + damblokjes

Pen & papier

plakband

schaar

EHBO

Vieruren

Water

Organisatie
Chiromeisjes Hoeselt Centrum

Leeftijd

15
tot
18 jaar

Aantal spelers

6
tot
25 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Intensiteit
matig