Stadsspel - Orientatieloop

Stadsspel - Orientatieloop

Speluitleg

De orientatieloop als stadsspel in je eigen stad! Op onderstaande website kan je je eigen orientatiekaart maken om zo een orientatieloop te maken. Je duid enkele punten aan en deze krijgen een cijfer op de kaart. De 2e link is een voorbeeld van zo'n kaart in de stad Halle. Bij een orientatieloop loop je met een geografische kaart een toer, onderweg moet je de nummers zoeken waar dan een letter bij staat, met deze letters laat je de deelnemers een zin vormen.

http://oomap.co.uk/global/#/new/streeto_global/4/-0.1000/51.1000/ 

http://oomap.co.uk/global/#/5a1d3ee706dca/streeto_norail_global/15/4.2395/50.7365/

Er wordt per 2 gelopen/gestapt en er wordt gestart op hetzelfde punt als waar de finish is. In het voorbeeld zijn 18 stops, al er dan bijvoorbeeld 5 duo's zijn starten er 3 bij nummer 1 (deze gaan in normale richting), en de andere 2 bij nummer 18 (gaan dan naar 17, 16, ...). De duo's starten ook om de 2 minuten. Bijvoorbeeld: 14:00 team 1 start bij nr 1, 14:02 team 2 start bij nummer 18, 14:04 team 3 start bij nummer 1, 14:06 team 4 start bij nummer 18, 14:08 team 5 start bij nummer 1. Dit zodat ze elkaar niet te snel tegenkomen want dat maakt het te gemakkelijk.Onderweg vinden ze op de aangeduide plekken op de kaart een ducktape met daarop het nummer (zoals op de kaart) en een letter. Met deze letters moeten ze op het einde een zin maken en uitvoeren wat die zin zegt.

Elk duo krijgt ook 3 opdrachten mee die ze onderweg moeten uitvoeren: -

-Verzamel 2 gratis parkingtickets (duwen op automaat, normaal gratis), van 2 verschillende parkings in de stad

-wanneer je een andere duo tegenkomt roep je samen de kreet van de groep (maak hier steeds een video van)

-raadselboekje voor onderweg. Kruiswoordraadsels, sommen, .. die verwijzingen geven naar de volgorde van de cijfers. Als boodschap nam ik 'kom naar de mcdonalds'. Uiteraard was de volgorde van de letters niet 1-18 maar random, om de juiste volgorde te weten kan je ofwel gokken, ofwel dus de raadsels invullen. (op de blauwe kaartjes staat wat op de ducktape komt op de aangeduide plekken op de kaart)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

k

10

o

4

m

12

n

7

a

11

a

6

r

15

d

18

e

14

m

13

c

1

d

17

o

9

n

8

a

5

l

3

d

16

s

2




(1) C

(2)S

(3)L

(4)O

(5)A

(6)A

(7)N

(8)N

(9)O

(10)K

(11)A

(12)M

(13)M

(14)E

(15)R

(16)D

(17)D

(18)D

  

Hieronder enkele voorbeelden (met namen van de leden) van raadsels om de plaats van enkele cijfers teweten te komen:

1) Woordzoeker, overblijvende letters vormen een tip 

M

A

U

R

A

A

E

E

R

N

E

S

N

T

E

S

F

Y

T

A

N

L

I

E

T

L

T

O

E

A

T

E

R

I

O

I

L

S

N

U

A

R

L

R

I

M

M

E

E

L

I

N

E

R

T

I

E

N

L

E

S

E

I

L


AITANA

ANNELIES

ELINE

FLORE

LAIS

LIESEL

LOTTE

LYNA

MAURA

NOORE


                        

(de eerste letter is nummer tien (k) )


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de woordzoeker zaten 4 namen van de groep niet. De persoon hiervan die bijna 14 wordt haar eerste letter is de 16e van de zin; van de andere drie namen neem je de aangeduide letters en de letter die op dit nummer staat is de 2e van de zin. (er is een naam met 3, een naam met 4 en een naam met  5 letters)

_ _ _ _ _

_ _ _ _

_ _ _


(bRItt, fayE, iVa) --> Vier


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



De 10e letter zit op plaats: (13)

((((2 + 3 ) x 2 ) : 5 ) x 13 ) : 2) = ..


--------------------------------------------------------------------------------------------------

 
Materiaal
-fluovestjes (voor de veiligheid) -papier -bikken -Ducktape -Alcoholstift -letters/cijfers + oorschijnende plakband -chronometer (gsm) -1 oriëntatie kaart per duo -1 raadselbundel per duo
Organisatie
Chiro Alcha

Leeftijd

14
tot
18 jaar

Aantal spelers

4
tot
20 spelers
Duur
120 minuten
Intensiteit
zwaar