Vuur op een rij

Vuur op een rij

Speluitleg

Doel:

  • aanzet nemen naar het thema van Pinksteren.
  • werken aan groepsvorming.

 

Verloop:

Er wordt een groot spelbord gemaakt dat lijkt op een ‘vier op een rij’-spel, maar nu met vlammen. Er worden ook vlammen gemaakt in karton, van verschillende kleuren. De vlammen passen in de vakjes op het spelbord.

 

Er worden 2 groepjes gevormd. Om de beurt moet één iemand van de groep een kaartje trekken met een vraag of opdracht op. Als die juist beantwoord wordt, of goed uitgevoerd wordt door heel de groep, mag de groep één van de vlammen in het spelbord prikken.

 

Men moet proberen om het eerst 4 vlammen op een rij te vormen.

 

Variatie:

Er kunnen ook meer dan 2 groepen gevormd worden, maar dan moet het spelbord groter gemaakt worden, en moeten sommige opdrachtjes wat worden aangepast.

 

Vragen en opdrachten:

·       noem de 4 evangelisten + in juiste volgorde zoals ze in de bijbel staan

·       zing samen met heel de groep een liedje, waarin het woord “vuur” voorkomt; (min. de helft van de groep moet het liedje kennen, of anders moet het aan iedereen worden aangeleerd. Ook de andere groep mag gerust meezingen)

·       Steek zo snel mogelijk 10 kaarsjes aan (de andere groep moet dat ook doen) De groep die het snelste is, mag een vlam in het spelbord prikken

·       Zoek een uitdrukking of zegswijze waarin het woordje ‘vuur’ voorkomt.

·       Vertel eens een verhaal over iets wat jullie meemaakten, iets wat jullie heel warm maakte vanbinnen. Kortom: Vertel eens een leuk moment waarop je echt heel enthousiast en begeesterd was en waarover je nu vurig wil vertellen! (Dit is voor meerdere leden van de groep van toepassing)

·       Probeer zo veel mogelijk woorden te vormen waarin het woordje ‘vuur’ in voorkomt. De twee groepen moeten die opdracht samen uitvoeren en degene die de meeste woorden heeft, is gewonnen

·       Dingen uitbeelden (1 iemand van iedere groep komt naar voor en moet iets uitbeelden voor de andere groepsleden) (vb. vuuraansteker, brandblusapparaat, draak, rook, lucifer, vuurwerk, bosbrand, rook, brandweerman,...)

·       Het luciferspel. Iedere groep krijgt een 50-tal lucifers. De ruimte wordt verdeeld in 2 gelijke stukken. (of met krijt afgebakend) Iedere groep gaat in een vak staan. Men moet proberen binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk lucifers in het kamp van de andere groep gooien. De lucifers die in het eigen kamp terechtkomen, mogen weer teruggegooid worden.

... (! Voor meer opdrachten: zie bij “Kaarsjesspel”)

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} lucifers, kaarsjes, spelbord, vlammen, papier en schrijfgerief, kaartjes met vraagjes op, duimspijkers (om de vlammen in het bord te prikken)

Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

12
tot
14 jaar

Aantal spelers

4
tot
20 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
matig