Was Oklame de echte uitvinder?

Was Oklame de echte uitvinder?

Speluitleg

Oklame is een Ierse uitvinder die in diskrediet werd gebracht. De reporters van Man Bijt Hond willen samen met de rakwi's de eer van Oklame herstellen. En de rakwi's kunnen zelfs op tv komen!

Uit Dubbelpunt januari 2022

In het kort

De leden bewijzen tijdens Man Bijt Hond dat Oklame de echte uitvinder was van ... (kies zelf iets uit de leefwereld van je rakwi's, bijvoorbeeld TikTok). Dat kunnen ze doen door het echte verhaal van Oklame te ontrafelen. Daarvoor moeten ze allerlei opdrachten tot een goed einde brengen.

Spelverloop

De leden gaan op queeste om de eer van Oklame te herstellen. Oklame is een Ierse uitvinder die al jaren in de schaduw heeft geleefd en zeer droevig is.

De rakkers vertrekken op tocht. voorzie tijdens de tocht een vijftal stops. Op elke stop doen ze een spel, en daarna krijgen ze telkens een iets moeilijker opdracht waarbij ze moeten samenwerken. Als ze die opdracht goed uitvoeren, krijgen ze een deel van het verhaal van Oklame.

Iemand van de leiding kan het personage van Oklame naspelen en die kan dan zijn levensverhaal vertellen aan de rakwi's. Ze spelen dit stukje van het verhaal altijd samen na. Iemand anders van de leiding fungeert als cameraman of -vrouw van Man Bijt Hond.

Voorbereiding

Verzin het verhaal van Oklame voor je speelclubbers. Hieronder vind je wat inspiratie.

Oklame werd geboren in Ierland, maar kwam in 2016 naar België per boot. Op die boot kreeg hij een geweldig idee: ... (vul hier iets in dat te maken heeft met de gekozen uitvinding) toen hij een .... (kies iets) zag.

Hij was in alle staten en vertelde aan alle andere passagiers dat hij een fantastische uitvinding ging verwezenlijken. Hij werkte dag en nacht verder aan het uitwerken van dat geweldige idee. Er kwam storm op zee, maar Oklame werkte zelfs toen gewoon verder. Daardoor vergat hij de tijd en begon hij zeer moe te worden.

Toen Oklame in slaap gevallen was, kwam er een van de passagiers voorbij, een Belgische vrouw. Ze zag de plannen van Oklame en besloot er snel een snap van te maken.

Toen Oklame van de boot stapte, had hij wat tijd nodig om te wennen aan België. Het was een vreemd land voor hem. Gelukkig zou hij met zijn uitvinding meteen rijk worden en een leven opbouwen.

Helaas liep het iets anders dan Oklame het zich voorgesteld had. Toen hij zijn uitvinding wou lanceren, schrok hij zich een bult! Er was een vrouw op het nieuws en die presenteerde haar laatste uitvinding: ... (uitvinding die je kiest). Zelfs de naam was hetzelfde! Zijn uitvinding was gestolen en zeer succesvol geworden. Oklame werd zeer ongelukkig en stapte naar de makers van Man Bijt Hond om zijn eer te herstellen.

Materiaal

  • Bal
  • Een camera

Spelletjes en opdrachten

De schoenenoorlog

Verdeel de rakwi's in twee teams. Maak twee velden. De spelers doen hun schoenen uit. Na het startsignaal proberen ze zoveel mogelijk schoenen naar het andere veld te gooien. Na het eindsignaal tel je hoeveel schoenen er in elk veld liggen. Het team met het minste schoenen wint.

Opdracht: Beeld met de hele groep een schip op zee uit.

Moeilijke jagersbal

Duid iemand aan als tikker, bijvoorbeeld Amina. Zij loopt rond met een bal en probeert de andere spelers aan te gooien. Als Amina bijvoorbeeld Jonas raakt, wordt die mee tikker. Nu kunnen Amina en Jonas samenwerken. Spelers mogen de bal afweren met de vuisten.

Opdracht: O-oh, er is storm op zee! De rakwi's kunnen zich maar best goed vasthouden. Zet alle rakwi's op een rij. Iemand, bijvoorbeeld Sarah vertrekt en loopt rond een boom. Daarna neemt ze Vic bij de hand en lopen ze samen weer rond de boom. Zo nemen ze alle spelers een voor een mee tot iedereen mee rond de boom heeft gelopen, zonder handen te lossen!

Levende vis

Iemand van de rakwi's is de visser, bijvoorbeeld Zeno. Hij roept luid 'Levende vis!'. Alle andere rakwi's moeten, zonder te lachen, als een vis spartelen op de grond. Schiet iemand toch in de lach? Dan valt die speler uit en mag die mee de andere spelers aan het lachen brengen.

Opdracht: Iemand van de rakwi's, bijvoorbeeld Farah, staat in het midden van de kring. Zij mag iemand in de kring aanduiden, bijvoorbeeld Jens. Ze roept een Snapchatfilter, bijvoorbeeld het hondje, en Jens moet die binnen de drie seconden uitbeelden. Kan hij dat niet? Dan vliegt hij in het midden en mag Farah weer in de kring gaan staan.

Omgekeerd verstoppertje

Iemand van de rakwi's gaat zich verstoppen. Ondertussen telt de rest tot 60. Daarna gaan ze op zoek naar de verstopplaats. Gevonden? Dan zetten ze zich bij de verstopte rakwi. Kan iedereen de verstopplaats vinden?

Opdracht: Oklame kent geen Chiroliedjes. Kunnen de rakwi's hem er eentje aanleren?

Ninja

De groep gaat in een cirkel staan. Dan doet iedereen een ninjasprong naar achteren en ze blijven in die houding staan. Een van de spelers mag nu een move maken: de aanvaller probeert een andere speler uit te schakelen door die op de hand te tikken. De verdediger mag zijn of haar handen terugtrekken en zo de aanval afweren. Maar let op: als je voor je beurt beweegt, moet je een beurt overslaan en je in de 'braaf hondje'-positie zetten. Je mag je wel blijven verdedigen.

Opdracht: Iemand van de leiding staat vooraan, bijvoorbeeld Kim. De rakwi's mogen zich verplaatsen als Kim zich omdraait en zegt: ‘Oklame, wie heeft de bal?' Dan staan de rakwi's stil en houden ze hun handen achter hun rug. Iemand van hen heeft een bal achter zijn of haar rug. Kim moet raden wie dat is. Ze mag per keer drie namen zeggen, die rakwi's moeten hun handen laten zien. Weet ze het niet? Dan draait ze zich weer om. De rakwi's mogen weer bewegen en ook de bal doorgeven aan iemand anders. Kan Kim het ooit juist raden?

Einde van het spel

De rakwi's hielpen Oklame om zijn verhaal te vertellen aan Man Bijt Hond. Weldra zal zijn eer hersteld worden en weet iedereen dat hij de échte uitvinder is. Je kan achteraf met de beelden een video maken en samen naar jullie aflevering van Man Bijt Hond kijken.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig