Wielrennen

Wielrennen

Speluitleg

Uit Dubbelpunt april 2022

Doelen

Achtergronddoelstelling

De leiding speelt onderling bingo tegen elkaar. Ze mogen een vakje doorkruisen als de gebeurtenis die met dat vakje overeenkomt met wat er gebeurt in de koers.

Opdrachtdoelstelling

De aspi’s krijgen van tijd tot tijd een opdracht doorgestuurd via een facebookgroep. Het doel is dat ze die individueel winnen en het meeste spelletjes winnen tegen het einde van de namiddag.

Voorbereiding

Verstop een envelop met de algemene speluitleg ergens in je gemeente, ver van jullie lokalen. Ongeveer vijf à tien kilometer is voldoende.

Verstop de verf voor opdracht zes ook ergens.

Maak een homemade cinema om naar de koers te kijken terwijl de aspi’s de opdrachten uitvoeren. Je kan daarvoor een beamer gebruiken ofwel gewoon een laptop. Let op! Zorg er wel voor dat er een wedstrijd te kijken valt op de dag waarop je dit spel speelt.

Maak enkele bingokaartjes van drie bij drie vakjes voor jezelf en je medeleiding.

Maak een Facebookgroep aan met alle aanwezige aspi’s.

Materiaallijst

  • Hockeysticks
  • Vier kegels
  • Een tennisbal voor elk lid: die maken ze vast aan hun bagagedrager
  • Touw
  • Bierkaartjes
  • Enkele scharen
  • Fluohesjes

Spelverloop

De aspi’s zullen de komende namiddag activiteiten doen in het thema van wielrennen. Daarbij zullen ze hun eigen gemeente verkennen met de fiets. De aspileiding heeft een belangrijke taak waardoor ze in de lokalen moeten blijven. Wat de aspi’s niet weten, is dat de leiding een outdoor cinema maakt en gewoon op het gemak naar de koers begint te kijken zodra zij vertrokken zijn. De opdrachten die de aspi’s moeten uitvoeren, zijn afhankelijk van wat er gebeurt in de koers. De aspi’s komen niet terug naar de lokalen maar krijgen hun opdrachten via een Facebookgroep.

Opdrachtjes

Telkens als de aspi’s een opdracht uitvoeren, moeten ze daarvan bewijs doorsturen via de Facebookgroep. Daarna stuurt de leiding een locatie door in de gemeente waar de aspi’s hun volgende opdracht zullen uitvoeren. Als ze daar aangekomen zijn en een foto doorsturen als bewijs stuurt de leiding de volgende opdracht door.

1

Koers gaat van start

Geef je aspi’s de locaties van de speluitleg. Fiets naar de locatie. De uitleg van het algemene spel zit in een envelop die ze moeten vinden.

2

Sportcommentator maakt verwijzing naar een vorig jaar

Neem een interview af met een buurtbewoner over het wielrennen van vroeger en nu.

3

Supporters op de baan

Maak een foto bij een standbeeld.

4

Helikopter in beeld

Maak een video met het liedje Helikopter van de Gebroeders Ko.

5

Mensen die vanuit een unieke plaats aan het kijken zijn

Maak een foto op een unieke locatie.

6

Vol geschilderde wielerfanaat

Zoek de verf en beschilder jezelf als een wielerfanaat.

7

Verwijzing naar Eddy Merckx of een andere oude bekende wielrenner

Neem een foto met een historische of belangrijke dorpsfiguur.

8

Er is een sterke klim

Hockey op de fiets. Maak twee goals op een plein met behulp van twee kegels. Gebruik een tennisbal als puck. Deel je groep op in twee teams. De ploeg die als eerste drie punten heeft, wint.

9

Er is een sterke afdaling

Iedereen heeft één tennisbal. De bedoeling is dat je de tennisbal van de anderen van hun fiets slaat met je handen.

10

Platte band of mankement aan een fiets

Iedereen hangt een touw van ongeveer anderhalve à twee meter met een bierkaartje aan achter hun fiets. Het is de bedoeling dat je het kaartje van de anderen los krijgt door erover te fietsen.

11

Een wielrenner die valt

Er is een klein afgebakend gebied. De bedoeling is dat de aspi’s daarin fietsen zonder een voet op de grond te zetten. De laatste die de grond raakt, is de winnaar.

12

Iemand ontsnapt uit het peloton

Eén iemand gaat zich verstoppen in de volgende straat. De anderen wachten vijf minuten en gaan hem of haar daarna gaan zoeken. De laatste die de verstopte persoon gevonden heeft, is de verliezer.

13

Onverwachte wielrenner trekt kop

Doe een fiets- of loopwedstrijd met een willekeurige omstander en laat hem of haar subtiel winnen.

14

Eindsprint

Race terug naar de Chirolokalen!

Einde

Degene die het meeste spelletjes won en dat kon vastleggen op Facebook is de winnaar.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

16
tot
18 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Soort
Intensiteit
matig