zoek rendieren

zoek rendieren

Speluitleg

Kerstman moet naar huis, maar hij is zijn rendieren kwijt. Iedereen moet helpen om de kerstman te helpen naar de noordpool terug te keren. Maar er zijn overal bosmannen die de rest van de pakjes van de kerstman willen stelen. Personen: Kerstmanhelpers: leden Opdrachtverdelers: aspi's verkleed + geschminkt Pakkers (bosmannen): leiding (verkleed in Bosman ook geschminkt) Kerst(vrouw)man: 1, 2 of 3(deze blijven bij de rijwagen) verkleed + geschminkt Materiaal: Kerstmuts Kaarten om over te brengen Rendier = sjorpaal(ofzo) Rijwagen van de kerstman = go-cart of fiets Groot blad Stiften Verf Spel verloop: 14.30-16.00 - Indeling: De afdelingen gaan naar hun leider en die heeft hen een nummer (1-…) dan gaan alle nummers 1 bij elkaar, dan de nummers 2,… - spel: De groepjes moeten altijd bij elkaar blijven. Ze moeten een aspi zoeken ergens op een afgebakend terrein. (best gebruik je een bos(je),…). Deze aspi's hebben elk enkele opdrachten(*) bij zich, die ze ter plaatse kunnen uitvoeren om zo een kaart te krijgen waarmee ze later de kerstman zijn rendieren kunnen vrijkopen. Als een groepje bij hen komt moet de aspi eerst kijken of ze volledig zijn. Als dit zo niet is zendt hij hen terug weg. Als het wel zo is, geeft hij hen een opdracht die ze volledig juist moeten kunnen uitvoeren. Als dit lukt, krijgen ze een kaart (als ze bijvoorbeeld met 5 per groep zijn, dan krijgen ze 5 kaarten). Als ze een kaart hebben moeten ze naar de kerstman gaan. Deze kerstman rijdt rond met bijvoorbeeld een go-cart (kan ook fiets zijn). De kerstman houdt een groot blad bij zich. Als er een groepje voor de eerste maal komt moeten ze de groepsnaam geven. Zo kunnen de kaarten van het groepje bijgehouden worden. Op het einde wordt het aantal kaarten geteld, en de groep met de meeste kaarten is gewonnen en heeft dus de kerstman kunnen helpen. Natuurlijk gaat het niet zo gemakkelijk. In het bos zitten ook bosmannen(vrouwen). Deze proberen de leden te tikken. Als iemand getikt wordt moet hij zijn/haar kaart afgeven en wordt er een streep verf op hun hoofd getekend. Degene met het minste aantal strepen op zijn hoofd zal op het einde ook bij de kerstman uitgenodigd worden. Maar doordat het soms zo koud is moet iedereen af en toe een naar binnen. Dit is als er bijvoorbeeld op een trompet wordt geblazen (of iemand op de vingers ofzo). Iedereen moet dan binnen de 5 minuten naar binnen. (tijd kan ook langer of korter naargelang de oppervlakte en het aantal leden). Als niet iedereen van hetzelfde groepje binnen is, worden er 10 (naargelang met hoeveel ze zijn, dat kies je zelf hoeveel kaarten) kaarten afgenomen. (afnemen = doorstrepen bij de kerstman). Tijdens die tijd kunnen de aspi's zich ergens anders verstoppen en kan de kerstman wegrijden en zich verstoppen. Op het einde (rond 16.00 - 16.30) worden de leden bij elkaar geroepen (gefloten) en worden de winnaars met de meeste kaarten naar voor geroepen, en ook degene met het minste strepen op zijn hoofd. Deze mogen de sjorpalen ergens vlug aan de go-cart (fiets) hangen en zo kan de kerstman vertrekken.

Variaties

verschillende personen (bijvoorbeeld geen kerstman maar de sint of paashaas ofzo); wel opletten dat je de rest dan ook aanpast ...

van Wouter Feys-Jaques, WG/1504, Mozaiëk, Moorslede

Materiaal
    Organisatie
    Chirojeugd Vlaanderen

    Leeftijd

    5
    tot
    99 jaar

    Aantal spelers

    20
    tot
    50 spelers
    Duur
    120 minuten
    Aantal groepen
    1 groep
    Terrein
    Intensiteit
    matig