Eekhoorntjes Mastermind

Eekhoorntjes Mastermind

Speluitleg

Groepsindeling

  • Blauwstaartfamilie
  • Geelstaartfamilie
  • Groenstaartfamilie
  • Roodstaartfamilie

Spelverloop

De families bouwen hun eigen kamp. Iedere speelclubber krijgt een staart. De overige voorraad blauwe/gele/groene/rode/… staartjes worden in het kamp gelegd. Het is de bedoeling dat ze elkaars staart afpakken (dassenroof).

  • Als jouw staart is afgenomen ga je in het kamp een nieuwe staart halen.
  • Als je met je team twee-drie (afh. van aantal leden) staarten van de andere ploeg hebt verzameld mag je naar de centrale post gaan (leiding). De leiding heeft een doos met legoblokjes. Per twee-drie staarten die afgepakt zijn van een andere groep mag 1 iemand blindelings een legoblokje uit de doos grabbelen. Wanneer ze drie blokjes hebben verdiend, kunnen ze een code maken met de kleuren die ze hebben.

--> Komt deze overeen met de dode die de leiding in hun hoofd heeft, dan krijgt het team één eikel voor de voedselvoorraad.

--> Klopt de code slechts gedeeltelijk, vertelt de leiding welke blokjes juist staan en welke niet. De blokjes die juist staan mogen ze behouden, de foute blokjes worden terug in de doos gegooid. Het is dan aan de leden om de ontbrekende legoblokjes opnieuw te verdienen door staarten te vangen.

Als het te moeilijk is om de code te kraken, mogen de leden een legoblokje uit de doos grabbelen terwijl ze mogen kijken. Zo kunnen ze zelf kiezen welke kleur ze willen.

EXTRA

In het speelveld loopt soms ook een vos (leiding) rond. Deze vos kan de eekhoorntjes tikken waardoor ze 1. Eikel moeten afgeven OF 2. Een staartje moeten afgeven.

Staarten verdienen

Bij de centrale post (leiding) kan je nieuwe staarten bekomen door een opdracht te doen.

Materiaal
- Bouwmateriaal voor kamp - Staarten voor alle leden - Doos met legoblokjes - Eikels - Kleurencode leiding - Kaartspel (opdracht)
Organisatie
Celine

Leeftijd

6
tot
12 jaar
Duur
100 minuten
Intensiteit
matig