Adventure Stories

Adventure Stories

Speluitleg

Adventure Stories is een uniek en uitgebreid spel, ideaal om op weekend of bivak te spelen. Voordat je kan starten, print je de handleiding en de bijlagen best. De handleiding even doornemen voor je start, raden we aan. Neem het nodige spelmateriaal erbij en je bent klaar om te starten!


 

SAMENVATTING

Dit spel bestaat uit drie grote delen en hangt grotendeels af van de inkleding. Ga hier dus gerust all-in en voorzie verkleedkleren en decor om er een geweldige Chironamiddag van te maken.
 
De drie delen van het spel:
1. Avonturierskaarten verdienen door expedities te spelen
2. Adventure stories
3. Avonturiersclash-kaartspel
 
In het eerste deel kunnen de teams avonturierskaarten winnen door op expeditie te gaan. Die expedities zijn spelletjes. Na ieder spel krijgt de winnaar enkele avonturierskaarten.
 
Als zo’n expeditie afgelopen is, krijgen de leden de kans om hun gewonnen kaarten in te zetten op een van de vijf avonturiers uit het verhaal. Er zijn telkens avonturiers die falen, avonturiers die overleven en avonturiers die succesvol de missie volbrengen.
De teams mogen hun kaarten na ieder spel over de avonturiers verdelen.
 
Zet je in op avonturiers die falen, dan ben je die kaarten kwijt.
Overleven ze alleen maar, dan krijg je je inzet terug en mag het team een kaart van de tegenstander nemen of een kaart van de stapel trekken. Is de missie succesvol? Dan krijg je de inzet dubbel terug.
 
Het goksysteem zorgt ervoor dat er pechvogels zijn die hun winst kwijtspelen. Spoor de leden op een subtiele manier aan om niet al hun kaarten op één avonturier in te zetten. De kans dat ze winnen, is hoger dan dat ze verliezen. Op lange termijn moet iedereen kaarten winnen. The house will not win.
 
Het derde en laatste deel van het spel is het kaartspel zelf: de avonturiersclash. De teams strijden nu tegen elkaar met de gewonnen kaarten. Het team met de sterkste avonturiers wint Adventure Stories!
 

SPELVERLOOP

1. Lees de briefing voor:
De leiding introduceert een avontuurlijk scenario (bv. een geheime tempel, een diepzeemissie, een verloren stad, enz.).
De spelers worden meegenomen in het verhaal.
 
2. Speel de bijbehorende expeditie:
Na elk spel verdient het winnende team twee kaarten en het tweede team één kaart.
Tip! Deel in de beginfase van het spel weinig kaarten uit en vermeerder naargelang de spelletjes vorderen. Zo kan je als leiding het spel een beetje sturen.
 
3. Adventure stories:
Na iedere ronde mogen de leden gokken welke avonturier succesvol zal zijn. Is het stoere Amelia of slimme Sally? Sterke Sam of mysterieuze H.P. Lovecraft? Of wie weet wint de rijke James deze expeditie!
Ze mogen hun kaarten verdelen over de vijf avonturiers.
• Faalt de avonturier? Dan zijn ze die kaarten kwijt. Leg ze terug op de stapel.
• Overleeft de avonturier alleen maar? Dan krijgen ze hun inzet terug en mogen ze ofwel een kaart van de stapel trekken ofwel een kaart van een ander team afnemen.
• Wint de avonturier? Dan krijgen ze hun inzet dubbel terug.
• Je kan de winstmarges aanpassen om de voortgang van het spel meer in handen te hebben.
• Bij ieder scenario is er een tekstje voorzien van wat de avonturier meemaakt.
 
4. Herhaal stap 1 tot 3 tot alle spelletjes gespeeld zijn of alle kaarten verdeeld zijn.
 
5. Speel het finale kaartspel!
De teams nemen het tegen elkaar op met hun verzameldekaarten.
Materiaal
BIJLAGEN BIJ DIT SPEL; Avonturierskaartspel, Uitleg kaartspel, Scenario’s, MATERIAAL DAT JULLIE ZELF VOORZIEN; Touwen: twee lange en twee korte, Hoepels, Kegels of pionnen, Hindernissen: banken, stoelen, net, laken, banden, enz., Tape of stoepkrijt, Artefacten, vier per soort (bv. bekers, stenen, sleutels, enz.), Een blinddoek per deelnemer, Decor, verkleedkleren en inkleding, OPTIONEEL: VOOR HET VULKAAN-EXPERIMENT; Een plastic fles (halve liter of kleiner), Kartonnen kegel of papier-maché om de vulkaanvorm te maken, Rode, oranje en gele verf (voor het lava-effect), Bakpoeder en azijn (voor een echte uitbarsting!), Optioneel: rode kleurstof en afwasmiddel voor spectaculair schuim
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar

Aantal spelers

4
tot
24 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Intensiteit
matig