Rakwi's baas

Rakwi's baas

Speluitleg

Rakwi's zijn deugnieten die zich niet altijd graag aan de regels houden. Hoe ga je daar als leiding mee om? Laat hen zelf de regels bepalen!

In het kort

In het eerste deel van het spel mogen de rakwi's zelf regels bepalen die ze willen toepassen tijdens de rest van het jaar. Daarna spelen ze in twee teams tegen elkaar om de beloningen te bepalen die ze kunnen verdienen als ze zich goed aan die regels houden.

Spelverloop

Deel 1: regels opstellen

De rakwi's en de leiding stellen samen regels op waar ze zich de rest van het jaar aan zullen houden. Per twee mogen de rakwi's een regel bedenken. Help als leiding door bij de groepjes mee te gaan nadenken over wat ze belangrijk vinden.

Voorbeelden

  • We spelen altijd flink mee.
  • We luisteren naar de leiding en naar de andere rakwi's als die aan het praten zijn.
  • We lopen niet weg tijdens een spelletje.

Laat elk duo hun regel vertellen en schrijf alle regels op een grote flap. Eventueel vul je met de leiding nog één of twee regels aan die jullie belangrijk vinden.

Deel 2: beloning bedenken

Verdeel de rakwi's in twee teams. Laat elke rakwi een beloning bedenken en die op een papiertje schrijven. Help de rakwi's bij wie dat niet zo goed lukt. Stop alle papiertjes in twee grote potten, één voor elk team.

Speel spelletjes waarbij er telkens één team wint. Het winnende team mag een papiertje uit de pot van het andere team nemen. De bedoeling is dat er op het einde van het spel een stuk of vier beloningen overblijven.

Spelletjes

  • Touwtrekken
  • Muurke-sjot (trefbal)
  • Tienbal
  • Om het snelste haasje-over doen tot een bepaald punt
  • Om het hoogste of origineelste levende piramide maken
  • De langste klerenketting maken
  • Om het snelste drie keer juist raden wat de leiding uitbeeldt
  • Estafetten (met krabbenloop, hinkelen, achteruit lopen, enz.)
  • Bedenk voor elke letter van het alfabet een dier (behalve voor x, y en q)

Vervolg van het spel

Noteer de regels die jullie in deel 1 bepaald hebben op een groot blad en hang dat op in jullie lokaal. Overloop na elke Chironamiddag met de rakwi's de regels. Aan welke regel hebben ze zich vandaag goed gehouden? Bespreek dat met de rakwi's en kleef een sticker achter die regel. Spreek met hen af hoeveel stickers ze moeten verzamelen om een beloning te verdienen. Daarvoor kan je de beloningen gebruiken die in deel 2 van het spel overbleven.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Intensiteit
matig