Stinken de aspi's van de goesting?

Stinken de aspi's van de goesting?

Speluitleg

Als leiding ben je verantwoordelijk voor de ‘Stank en Goestingbank’ van de Chiro. Je zoekt medewerkers en zij moeten laten zien dat ze het waardig zijn om de ‘Stank’ en ‘Goesting’ van hun afdeling en/of Chiro te bewaken en op peil te houden. Dit is dus eigenlijk een heuse sollicitatieronde die je leden moeten doorlopen.

Hoe tonen je leden hun waardigheid?

Op de centrale plaats staat voor ieder team van twee aspi’s een klok met een starttijd van 10minuten die begint verder te lopen zodra het spel begint. Het doel van het spel is om hun eigen klok terug op nul te krijgen.

Op de centrale plaats hangt een bord met Goestingopdrachten verdeeld over drie niveaus: 10 Goesting, 7 Goesting en 4 Goesting. Hoe hoger het Goestingniveau, hoe moeilijker de opdracht, maar ook hoe meer tijd er van hun klok afgaat bij het vervullen van de opdracht (namelijk 10 minuten, 7 minuten of 4 minuten). Het probleem is wel dat de opdrachten op het bord enkel vaag beschreven zijn, dus is het voor de aspi’s niet helemaal duidelijk wat ze zullen moeten doen en zullen ze moeten inschatten of gokken.

Soms kan het ook zijn dat een opdracht te moeilijk is voor de aspi’s of dat ze teveel tijd verliezen. Dan kunnen ze stop roepen en wordt hun tijd even stilgezet. Alleen moeten ze op dat moment wel aan het grote Stankrad draaien. Ze krijgen dan een Stankopdracht die ze moeten vervullen, alvorens ze terug verder kunnen met het spel.

Voorbeelden van Goestingopdrachten:

  • Potloodracen: Zet je potloodpunt op een blad. Je mag het niet vastnemen en enkel met één vinger vooruitduwen. Als je potlood wegschuift, moet je terug beginnen aan het eindpunt. Probeer zo snel mogelijk aan de overkant te raken. Voor de gevorderden onder je aspi’s kan je ook verboden zones op het blad afbakenen.
  • Lepelen: Draai zo snel mogelijk een lepel om in je mond.
  • Kaarsje plas: Iedereen wordt geblinddoekt en op een rij gezet. Een paar meter verder staan kaarsjes. Je krijgt een spuitje gevuld met water en moet het kaarsje aan de overkant proberen uit te plassen.
  • Elastiekje: Doe een elastiek over je hoofd ter hoogte van je wenkbrauwen. Probeer deze, zonder hem aan te raken, tot aan je mond te schuiven.
  • Papierscheuren: Kruip door een A4. Je kan het papier op een bepaalde manier scheuren om er makkelijk door te raken.
  • Potloodwerpen: Laat met een gestrekte arm een potlood in een flesje vallen.
  • Draai eens rond: deken omdraaien zonder de grond te raken (zie wel dat de groep amper op het deken raakt)
  • Bootje varen: enorm veel bootjes vouwen die drijven in 10 minuten
  • Koffer pakken: een volle koffer dichtkrijgen
  • De cocktailbar: Een cocktail maken & ingrediënten raden (min. 4 juist)
  • Dichten voor pro’s: gedicht met letterkoekjes in rijmschema ABBA
  • Rietje zuigen: 100 rietjes in elkaar steken.

Voorbeelden van Stankopdrachten:

  • Sokkenzak: Steek enkele vuile sokken in een plastiek zak en laat iemand hier gedurende 30 seconden in ademen.
  • Tamponzuigen: Vul een glas met water (niet helemaal vol!) en zuig dit leeg met behulp van een tampon.
  • Saus maken: Maak cocktailsaus door op iemand zijn buik mayonaise te smeren en bij de andere ketchup en dan tegen elkaar te wrijven. Achteraf moet je dit uiteraard ook opeten. (De durvers mogen dit ook onder de oksels maken)
  • Sokkenswitch: Wissel met iemand van sokken.
  • Oren kuisen: Lek aan iemands oor.
  • Lik lik: Lek 5 enveloppen dicht.
  • Stevige tanden: Doe iemands sokken uit met je mond.
  • Mummificeren: rol iemand in met toiletpapier
  • Diep graven: Haal een knikker met je mond uit een kommetje bloem, maar steek je gezicht eerst in het water water.
  • Bam: Blaas een ballon kapot (iedereen!)

Tip: Je kan dit spel ook koppelen aan préleidingsvorming en je leden eens vragen waar zij veel goesting voor hebben in de Chiro en waar ze eerder een geurtje aan vinden. In de bijlage vind je dit artikel zoals het in dubbelpunt verscheen. Veel speelplezier! De aspicommissie

Materiaal
BijlageGrootte
PDF-pictogram gamekgk2cyqnKB.pdf303.2 KB
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

16
tot
18 jaar

Aantal spelers

4
tot
30 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Intensiteit
zwaar