Tornieren

Tornieren

Speluitleg

We verdelen de groep in 4 groepjes. En plaatsen ze zoals een kruis zodanig dat ze dus moeten spelen tegen diegenen die tegenover hen staan. 1 4 -|- 2 3 We werken met een scorebord om de punten bij te houden. Voor we de spelletjes spelen geven we de groepjes de namen van de spelletjes en kunnen ze aan de hand van die namen kiezen of ze een joker of een pasbeurt willen gebruiken. Elk groepje heeft 1 pas en jokerbeurt. Bij sabotage krijgen ze strafpunten. Maar anders werken we met 3-2-1-0 voor respectievelijk de eerste, tweede, derde en laatste groep. We hebben zo'n 15-tal spelletjes om te spelen. Het is dus de bedoeling om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Spelletjes + uitleg 1. Drunken Bottle: het is de bedoeling om zo vlug mogelijk de fles water te vullen die aan de overkant staat. Nodig: flessen+bekertjes+water 2.eitje-gooi: met eieren gooien naar elkaar en iedere keer als ze het kunnen vangen moeten ze een stap achteruit zetten. Nodig: eieren 3.gehandicaptenrace: met bv: 3 knieën, 4 voeten en 1 hand de overkant bereiken. Niks nodig 4.stoelenrace: om ter eerst de overkant bereiken zonder van te stoelen te gaan. Gewoon de stoel doorgeven. Nodig: stoelen of krukjes 5.sponsqueezing: spons in de mond en koprollen maken tot aan de overkant en daar moet men een bekertje of fles vullen. Nodig: sponsen+bekertjes/flessen 6.waterhoofd: waterballon tussen 2 hoofden houden en zo de overkant bereiken, zonder open te spatten natuurlijk. Nodig: waterballonnen 7.paardrijden: paard en ruiter Ook niks nodig 8.vulle mulle: snoep zoeken in bloem, als het hoofd nog niet nat is natuurlijk eerst nog in water dompelen. Bedoeling is om zoveel mogelijk snoepen uit te halen in 5 minuten tijd. Iedereen van het groepje moet aan de beurt gekomen zijn. Nodig:snoepjes+bekkentjes met snoep en bloem in+bekken met water 9.zaklopen: in een zak lopen Nodig: patattezakken 10.rekketjoeten: de groepjes zoeken elk 2 mensen die dit spel spelen, daarna liggen ze samen in een kring en mogen de leiders ze uit elkaar proberen te trekken. Nodig: sterke leiders :-p 11.Vleeshoop/yoghurtje: de groepjes lopen gewoon door elkaar en plots roept er iemand een naam en dan is het de bedoeling om zo vlug mogelijk die persoon op de grond te krijgen en er allemaal op te gaan liggen. Nodig: niets speciaals 12.waterhonkbal: iedereen kent wel honkbal. Bij waterhonkbal zijn de honken bakken met water. Het is de bedoeling dat je bij iedere honk een ander lichaamsdeel in het water stopt. 1ste honk= je hand, 2de honk = je elleboog, 3de honk= je knie, 4de honk= je kont, 5de honk= je hoofd. Als het lukt om je hoofd in het water te stoppen, krijg je punten. Nodig:tennisbal+5 bekkens met water 13.Vuurtoren: ieder groepje zoekt weer 2 vrijwilligers uit die dit spel willen spelen. Die worden geblinddoekt en moeten elkaar vasthouden. Dan is er een leider de "vuurtoren" en die maakt geluidjes, het is de bedoeling dat de boten zo vlug mogelijk bij de vuurtoren geraken zonder los te zyn. Nodig: blinddoeken 14.Melting Rock: een ingevroren voorwerp uit ijs halen met enkel menselijke warmte. Nodig: een voorwerp dat ingevroren is 15.uit de kring: iedereen staat in een cirkel die afgetekend staat met een touw. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk mensen van de andere groepjes buiten de cirkel te duwen, trekken, sleuren,…(wel opletten voor ongevallen en zo…) na een vijftal minuten klinkt het eindsignaal, welk groepje de meeste spelers in de cirkel heeft staan, heeft de meeste punten. Nodig: touw+fluitje

Opmerkingen

aandacht hebben voor de veiligheid bij sommige spelletjes...

van Fien De Jonckheere, WM/1514, De Pretmakers, Gits

Materiaal
    Organisatie
    Chirojeugd Vlaanderen

    Leeftijd

    12
    tot
    99 jaar

    Aantal spelers

    15
    tot
    40 spelers
    Duur
    0 minuten
    Aantal groepen
    4 groepen
    Terrein
    Intensiteit
    extreem