De rappe rups

De rappe rups

Speluitleg

Algemeen

Wie is de snelste rups? We gaan op zoek naar de groep die de “rappe rups” (knikker) het verste kan doen rollen na het ontwerpen van een knikkerbaan. Knikkers kunnen verdiend worden door spellen te winnen.

Groepsindeling

Deelnemers spelen het spel in 4 groepen, de groepen worden ingedeeld door een draai aan het rupsrad (twisterrad met in elke kleur een gekleurde rups). Op die manier ontstaat groep rood, blauw, groen en geel.

Speluitleg

We maken vandaag 10 ritjes op de rappe rups. Elk ritje (=opdracht) duurt 6 minuten. Een gewonnen spel levert het team 4 rupsen op, het tweede team 2 rupsen, het derde team 1 rups, en het laatste team ontvangt niets. Deze rupsen hebben ze nodig om tussendoor hun knikkerbaan te testen.

Het maken van de knikkerbaan gebeurt steeds tussen twee opdrachtjes door. Tijd is hierin zeer belangrijk. Om de 6 minuten gaat er namelijk een alarm af, twee minuten later opnieuw. Het volgende spel wordt steeds uitgelegd door de VKB tijdens deze twee minuten.

De deelnemers krijgen nu nog x minuten tijd om hun knikkerbaan te finetunen. Het winnende team is het team waarvan de knikker de grootste horizontale verplaatsing aflegt.

Spelletjes (10 – spellen)

  • Dizzy penalties

10 keer draaien rond een kegeltje, met je gezicht naar de grond gericht en de kegel vasthoudend. Nadien tracht de deelnemer de bal door twee andere kegels te spelen. Indien dit lukt, krijgt het team een punt. Wie na 6 minuten de meeste punten heeft verzameld krijgt een rappe rups.

  • Rupsrace

(~kamelenrace, met Uno kaarten). De Uno-kaarten worden geschud en de VKB draait deze om. Indien bvb.geel wordt omgedraaid, mag geel er eentje vooruit. Indien alle rupsen voorbij de startkaart zijn, wordt deze omgedraaid. De kleur die dan zichtbaar wordt betekent dat de rups in kwestie terug naar zijn startpositie moet. Wie na 6 minuten de meeste punten heeft verzameld krijgt een rappe rups.  

  • Kegelrace

De eerste deelnemer loopt naar de eerste kegel, en hij loopt terug. Die persoon neemt de tweede deelnemer mee naar diezelfde kegel, enz. Na de laatste keer met de gehele groep naar de kegel te hebben gelopen, loopt er terug 1 iemand naar de kegel. Wie na 6 minuten de meeste punten heeft verzameld krijgt een rappe rups.

  • 1 – 2 – 3 piano

In plaats van een individu beweegt het team in olifantenpas (linkerhand door de benen, rechterhand het hand van je voorganger nemen). Wie na 6 minuten de meeste punten heeft verzameld krijgt een rappe rups.

  • Vlinders vouwen

Deelnemers vouwen zo veel mogelijk vlinders. Wie na 6 minuten de meeste vlinders heeft gevouwen krijgt een rappe rups. Zie bijlage 1 voor het stappenplan.

  • Achteruit-parcours

Deelnemers dienen om de beurt een parcours af te leggen. De eerste in de rij doet dit voorwaarts, de volgende achterwaarts, enzovoort. Hierbij dragen de deelnemers plateaus met bekers gekleurd water. De inhoud van de bekers mag in de desbetreffende emmer gegoten worden. Op die manier geven ze hun rups kleur. Wie na 6 minuten de meeste liters heeft verzameld krijgt een rappe rups.

  • Strijkparels verzamelen

Alle deelnemers krijgen toegang tot een vierkant, vol met strijkparels. De parels in hun eigen kleur moeten verzameld worden en op een strijkparelplaatje gelegd worden. Wie na 6 minuten de meeste strijkparelplaatjes heeft gevuld krijgt een rappe rups.

  • Gescheurde broek

Deelnemers zetten zich op en rij binnen de minuut. Bij het startsein lopen zij naar de Michelle of Maaike die met hun benen openstaan. De deelnemers kruipen door de benen. Elke deelnemer moet binnen de 2 minuten terug op zijn beginpositie staan. Voor de tweede ronde hebben ze slechts anderhalve minuut tijd, voor de derde 1 minuut en voor de laatste keer een halve minuut. Deelnemers die “uit” zijn voegen zich vooraan de benenrij. Wie na 6 minuten de meeste punten heeft verzameld krijgt een rappe rups.

  • Vlindertuin

Niets mooier dan een schone vlinder. De deelnemers krijgen 6 minuten de tijd om elke deelnemer te schminken in een mooie vlinder. De VKB jureert de mooiste hoop vlinders. Van zodra 1 iemand niet geschminkt wil worden, mag de overwinning vergeten worden.

  • Vlinders zoeken

Vindt al je vlinders terug!

Finale: de deelnemers krijgen nu nog x minuten tijd om hun knikkerbaan te finetunen. Zoals reeds eerder gesteld is het winnende team het team waarvan de knikker de grootste horizontale verplaatsing heeft.

Materiaal
50 Knikkers (rood/geel/groen/blauw) Plakband Papier Kranten Wcrollen Twisterbord Alarm op box 12 kegels 4 ballen Uno spel 100 vierkante papiertjes (rood/geel/groen/blauw) Bijlage 1 8x afdrukken 4 emmers Met water (rood/geel/groen/blauw) 4 plateaus 20 plasticen bekers Tafels Stoelen Touwtrektouw Strijkparels Strijkparelplaatje (vierkant) x4 schminkgerief
BijlageGrootte
Bestand de_rappe_rups.docx154.71 KB
Organisatie
KLJ Antwerpen
Duur
120 minuten
Intensiteit
matig