Peking Mystelies Extleme

Peking Mystelies Extleme

Speluitleg

Dit spel is gebaseerd op het gezelschapsspel ' Peking Mysteries'. Het is een detectivespel in een Chinees/Japans dorp.

-Doel: de tito's moeten om ter snelst de dader van het mysterie ontmaskeren (je kan zelf een mysterie verzinnen of overnemen van het spel)

-Hoe? De tito's moeten bij alle Chinese dorpsfiguren langsgaan om tips te krijgen, daardoor kunnen ze op hun verdachtenkaart iedereen schrappen tot er 1 over blijft. De tips schrijven ze in hun detectiveboekje.  Als je denkt dat je de dader weet, moet je eerst naar de spion. Die vertelt je bij welke draak (blauw, rood, geel, of groen) je moet zijn. Wanneer je die draak vindt, zal je de foto zien van de dader.

Leiding? Er zijn 7 postjes met de Chinese dorpfiguren (je kan zelf namen verzinnen of overnemen uit het spel) , een leider zal dus meer  dan 1 figuur moeten vertolken. Als een tito op een postje terechtkomt gaat er 1 leiding daar gaan zitten. De andere leiding blijft bij de andere tito’s bij het spelbord. De leiding verkleedt zich in thema China en praat met chinees accent.

NAMEN VAN DE DETECTIVES: de leden kiezen elk een eigen chinese naam ( naam vergeten zeggen = terug naar midden van het spelbord)

1. MYSTERIE: van de Glibberslippertjes (de leiding vertelt)

“Jufflouw  So Jong gaat naal een schoenenwinkel vool een paal siellijke, loodzijden slippeltjes. Telwijl de velkopel een aantal palen vool haal gaat halen ontdekt hij dat iemand zijn magazijn is binnengedlongen en dat alle slippelzolen met sojasaus zijn ingesmeeld. WIE IS DE DADEL?”

2. De dorpsfiguren met hun tip: (zelf verzinnen of overnemen van het spel): zitten elk op een locatie in en rond het chiroheem.

!opgelet: er kan iemand liegen, enkel wijze spreekt altijd de waarheid

1. Jonkvlouw So Jong (schoonheidssalon) :ik heb de dader niet gezien

2. Mevlouw Ling An (juwelenzaak) :de dader had een snor

3.Meneel Wast Ie (wasserij) :de dader droeg een hoed

4.Meneel Bah Mie (Wokpalace) : de dader had een litteken

5.Meneel Stin Kie (Viswinkel) :ik heb de dader niet gezien

6.Glavin Ping Ping (Jadepaleis) :de dader droeg geen bril

7. de wijze (tempel) : alle getuigen spreken de waarheid

8. de spion (markt): hij zit verstopt in de groene draak

3.gelukskoekjes en gevarenzones (extra vakjes op het spelbord : kaartje trekken)

Gelukskoekjes= ga direct naar …,  vertel een tip aan de rest van de groep, stuur een tegenstander terug naar het midden enz..

Gevarenzones = doe-opdrachten ,doen ze het niet goed—> terug naar midden

4. Wanneer een tito denkt de dader te weten en naar de spion is geweest :  De draken liggen verstopt over een bepaald terrein. Door naar de spion te gaan weet je welke draak je moet zoeken. Aan de juiste draak (groen) hangt de foto van de dader. 

Opdrachtjes

-          Eet iets met stokjes

-          Schrijf je naam in chinese tekens

-          Eet een lepel sojasaus/loempiasaus

-          Doe een chinese dans

-          Maak een iets origami in 1 minuut

-          laat je schminken in een Geisha

-          iets uitbeelden 

...

Door Chiro Razzmakker (Lize Fiems en Janne Claeys)

Materiaal
Daderlijst en detectiveboekjes voor alle leden Spelbord + spelkaarten (gelukskoekjes en gevarenkaarten) Dobbelsteen Chinese stokjes Sojasaus Draken Chinese verkleedkledij en schmink
Organisatie
Chiro Razzmakker Oedelem

Leeftijd

10
tot
16 jaar

Aantal spelers

2
tot
20 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig